لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

کری، استیون مال را به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد «برجام» برگزید


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، استیون مال، سفیر پیشین آن کشور در لهستان را، به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منصوب کرد.

انتصاب آقای مال پس از آن صورت می‌گیرد که مهلت بررسی توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، در سنا، به پایان رسید.

تلاش جمهوری‌خواهان آمریکا برای رد این توافق در نهایت راه به جایی نبرد و در نتیجه اجرای آن نیز عملا آغاز می‌شود.

آقای کری در بیانیه‌ای که ۲۶ شهریور ماه، در پی گزینش آقای مال منتشر کرده، می‌گوید او «رهبری اقدامات میان‌سازمانی را بر عهده خواهد داشت».

به گفته وزیر خارجه آمریکا، هدف این است که «در مورد اجرای تعهدات ایران، طبق برنامه جامع اقدام مشترک، اطمینان حاصل شود. همچنین اطمینان وجود داشته باشد که ما و هم‌پیمانانمان، در پی اقدامات ایران، فعالیت‌های متقابل در مورد تحریم‌ها را انجام ‌می‌دهیم.»

یک ماه پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که از تعیین استیون مال به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد اقدامات متقابل در توافق اتمی حکایت داشتند.

بر پایه آنچه در در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آقای مال، سفیر آمریکا در لهستان بود. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ دستیار اجرایی در وزارت خارجه، یا در سال ۲۰۰۸ میلادی مشاور ویلیام برنز، معاون وقت وزیر خارجه آمریکا نیز بود.

آقای برنز در همان زمان فعالیت‌های دیپلماتیک این وزارتخانه در ارتباط با ایران را هماهنگ می‌کرد. ویلیام برنز نقش مهمی در گفت‌وگوهای تهران و واشینگتن، طی ماه‌های گذشته، بازی کرد.

استیون مال، بیش از سه دهه در وزارت خارجه آمریکا سابقه فعالیت دارد.

بنا بر توافق اتمی حاصل‌شده میان ایران و قدرت‌های جهانی، که آقای مال هماهنگ‌کننده ارشد اجرای آن خواهد بود، ایران محدودیت‌هایی را بر بخش مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای خود اعمال می‌کند. ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای تهران نیز به طور مکرر بازرسی و راستی‌آزمایی می‌شود. در مقابل تحریم‌های بین‌المللی، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای تهران، نیز برداشته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های رسمی می‌گویند در ماه‌های پیش رو، ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایالات متحده و قدرت‌های جهانی، خود را برای اجرای رسمی توافق اتمی آماده خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG