لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

مقام بهزیستی: مراکز نگهداری معلولان در ایران «بهشت نیستند»


پس از انتشار گزارش‌هایی از «شکنجه» معلولان با «غل و زنجیر و سگ» در مرکز نگهداری معلولان «آفرینش» در شهرستان فردیس، معاون سازمان بهزیستی ایران اذعان کرد که همه مراکز نگهداری معلولان «بهشت» نیستند و «روزانه تخلفات زیادی» در این مراکز انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین نحوی‌نژاد، معاون بهزیستی، روز پنج‌شنبه، ۲۶ شهریور، همچنین تاکید کرد که «مدارک و مستندات کافی» مبنی بر «شکنجه سازماندهی‌شده» معلولان در مرکز «آفرینش» در استان البرز وجود ندارد.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، آقای نحوی‌نژاد با بیان این که سازمان بهزیستی مدعی نیست که همه مراکز نگهداری معلولان بهشت است، گفت که در همه نهادها و سازمان‌ها ممکن است تخلف رخ دهد.

وی با اشاره به این که «روزانه تخلفات زیادی» در مراکز نگهداری معلولان انجام می‌شود اعلام کرد که در مقابل این تخلف‌ها، برای اولین بار اخطار شفاهی، برای بار دوم اخطار یک ماهه و برای بار سوم اخطار ۱۵ روزه صادر می‌شود.

به گفته آقای نحوی‌نژاد، در صورت عدم رفع مشکلات پس از اخطار ۱۵ روزه، پرونده مرکز به کمسیون مرکزی ارجاع و «در صورت صلاحدید» حکم تعطیلی مرکز صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: «ادعا نمی‌کنیم که شرایط نگهداری و ارائه خدمات در مراکز نگهداری معلولان با استانداردهای جهانی مطابقت می‌کند، اما به دلیل این که بهزیستی نمی‌تواند تمامی یارانه نگهداری معلولان و افراد تحت پوشش در مراکز را پرداخت کند باید نسبت به تعطیلی این مراکز محتاطانه عمل کرد.»

خبرگزاری مهر روز ۱۶ شهریور خبر داده بود که یکی از مراکز نگهداری معلولان در استان البرز، چند ماه قبل به دلیل «اثبات شکنجه و اذیت و آزارِ» معلولان و همچنین گزارش بازرسان درباره مواردی چون «ضرب و شتم»، «سگ‌درمانی» و «زنجیردرمانی» پلمب شده است.

هشت روز پس از انتشار این گزارش، حاجی رضا شاکرمی، دادستان استان البرز، «ضرب و جرح ۲۰ معلول» و همچنین نگهداری معلولان با «استفاده از طناب و زنجیر» در این مرکز را تأیید کرده و در عین حال گفت که «هیچ گونه شواهدی مبنی بر استفاده از سگ برای شکنجه معلولان به دست نیامده است».

با این حال معاون امور توانبخشی بهزیستی روز چهارشنبه گفته بود که این مرکز با «رفع مشکل و تعیین مسئول فنی جدید» دوباره می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

آقای نحوی‌نژاد در عین حال با اشاره به «هجمه تبلیغاتی شبکه‌های خارجی» اعلام کرده است که تعطیلی این مرکز ادامه دارد.

معاون سازمان بهزیستی روز پنج‌شنبه همچنین گفت: «قبل از این که رسانه‌های خارجی برای ما دل بسوزانند ما خود دلسوزی کردیم و مرکز را در خردادماه تعطیل کردیم.»

وی اضافه کرد: «ورود رسانه‌ها به این موضوعات برای ما دلگرم‌کننده است، ولی باید جانب انصاف و عدالت رعایت شود.»

مراکز خصوصی نگهداری معلولان با مجوز سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند

در همین حال معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنان روز پنج‌شنبه خود گفت که یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلول در کشور وجود دارد که ۴۰ هزار نفر یعنی ۳ درصد از آنهادر ۱۱ هزار آسایشگاه نگهداری می‌شوند.

به گفته آقای نحوی‌نژاد، طبق برآوردها برای نگهداری یک معلول در یک مرکز باید ماهانه ۸۰۰ هزار تومان هزینه شود، در حالی که دولت ۴۰۰ هزار تومان از این مبلغ را پرداخت می‌کند.

وی همچنین خبر داد که «بسیاری» از مراکز نگهداری از معلولان توسط خود مردم ایجاد شده است و دولتی نیست.

برخی از مراکز نگهداری معلولان در ایران به صورت خیریه اداره می‌‌شوند و وب‌سایت خیریه‌های ایران نام بیش از ۱۴۰ موسسه خیریه نگهداری از معلولان را منتشر کرده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در سخنان روز پنج‌شنبه خود همچنین گفت که «۱۱ هزار بیمار روانی» توسط این سازمان نگهداری می‌شوند که در بین آنها «هزار نفر قاتل و مجرم وجود دارد».

XS
SM
MD
LG