لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

ظریف از نشست با وزیران خارجه ۱+۵ در نیویورک برای اجرای برجام خبر داد


محمدجواد ظریف می گوید که «تغییری بنیادین» در نحوه برخورد با ایران صورت گرفته است.
محمدجواد ظریف می گوید که «تغییری بنیادین» در نحوه برخورد با ایران صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه ایران از برگزاری نشست مشترک با همتایانش در گروه ۱+۵ برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داد. همزمان، یک نامزد جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار اعمال فشار بر دولت باراک اوباما درباره توافق ایران از طریق اهرم بودجه سالانه دولت آمریکا شد.

محمدجواد ظریف که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۳۱ شهریور، به نیویورک رفت، به خبرنگاران گفت که «این نشست برای پیگیری اجرای برجام در سطح وزیران تشکیل خواهد شد، ولی ممکن است به جلسات کار‌شناسی نیز نیاز داشته باشیم».

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، وی هدف از تشکیل این نشست را بحث پیرامون «نحوه رفع تحریم‌ها و اجرای این روند»، «اقدامات اجرایی عملیات بازسازی اراک» و «برنامه عملیاتی تبادل سوخت» عنوان کرد و گفت که ممکن است که برای این موارد نیاز به جلسات کار‌شناسی باشد.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان که در گروه ۱+۵ حضور دارند، روز ۲۳ تیر در وین به توافقی دست یافتند که بر مبنای آن، تهران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل خواهد کرد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تعلیق یا لغو خواهد شد.

اجرای این توافق منوط به شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید آن را تایید کند.

آژانس نیز در صدد است تا روز ۱۵ اکتبر، حدود سه هفته دیگر، تمام اطلاعات لازم در این زمینه را از ایران دریافت کند و یوکیا آمانو، مدیرکل این نهاد بین‌المللی، نیز روز ۱۵ دسامبر به شورای حکام آژانس گزارش خواهد داد که آیا ایران تمام ابهام‌های مربوط به برنامه اتمی‌اش را رفع کرده است یا نه.

آقای ظریف در اظهارات روز سه‌شنبه‌ خود مهم‌ترین انتظار ایران از گروه ۱+۵ را «نحوه اجرای برجام» عنوان کرده و گفت: «کشورهای عضو ۱+۵ و سایر اعضای جامعه بین‌المللی به خصوص کشورهایی که ضد جمهوری اسلامی ایران اقدام به اعمال تحریم‌های غیرعادلانه کردند، اکنون باید نشان دهند که به آینده‌ای متفاوت نگاه می‌کنند.»

وی با اشاره به صدور قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تایید توافق وین تاکید کرد که «تغییری بنیادین در نحوه برخورد صورت گرفته است و مردم ایران به‌ویژه این تغییر بنیادین را باید احساس کنند».

وزیر خارجه ایران خواستار «تقویت مبانی برجام» از سوی کشورهای غربی شده و گفت که در نشست با همتایان خود در ۱+۵ «در مورد روش‌هایی که این کار ممکن است صورت‌پذیر و امکان‌پذیر باشد، صحبت خواهیم کرد».

ادامه مخالفت جمهوری‌خواهان با توافق ایران

از سوی دیگر، در حالی که جمهوری‌خواهان سنای آمریکا در ضرب‌الاجل ۶۰ روزه‌ خود برای رد توافق با ایران ناکام ماندند، هم‌چنان بر مخالفت با برجام پافشاری می‌کنند.

در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ از این نوع، تد کروز، سناتور و نامزد درون حزب جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌ جمهوری، روز سه‌شنبه خواستار اعمال فشار بیشتر بر دولت باراک اوباما درباره توافق با ایران از طریق اهرم بودجه سالانه دولت آمریکا شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بودجه دولت آمریکا باید تا روز ۳۰ سپتامبر به تصویب کنگره برسد و در صورتی که این ضرب‌الاجل رعایت نشود، سازمان‌های دولتی ایالات متحده به دلیل عدم امکان پرداخت حقوق کارمندان و نبود بودجه، بسته شده یا فعالیت‌های اصلی آنها تعطیل می‌شود.

تد کروز گفت که کنگره باید از اهرم لایحه بودجه دولت برای اعمال فشار بر باراک اوباما به منظور ارائه اطلاعات بیشتر درباره توافق اتمی با ایران استفاده کند.

این نامزد جمهوری‌خواه در گذشته نیز با ابتکارهای دولت اوباما از جمله لایحه درمانی و سیاست‌های مهاجرتی مخالفت کرده بود و گرچه تلاش‌های وی و سایر جمهوری‌خواهان در این زمینه شکست خورد، ولی باعث تعطیلی سازمان‌های دولتی آمریکا برای مدت کوتاهی شد.

تد کروز به خبرنگاران گفت: هرگونه مانعی بر سر راه لایحه بودجه (آمریکا) باید «با این هدف صورت گیرد که دولت را وادار نماید تا در زمینه توافق‌های جانبی با ایرانی‌ها اطلاعات بدهد».

وی مقصر تعطیلی دولت آمریکا را باراک اوباما دانست که به گفته او، مانع از ارائه اطلاعات درباره توافق‌های جانبی با ایران می‌شود.

جمهوری‌خواهان در زمان نشست‌های ماه اوت و سپتامبر کنگره برای بررسی توافق با ایران نیز مقام‌های دولت باراک اوباما را تحت فشار قرار دادند تا توافق ایران با آژانس را که موسوم به «نقشه راه» است، در اختیار آنها قرار دهد.

بر اساس «نقشه راه» که روز ۲۳ تیرماه امسال میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس امضا شد، قرار است ابهام‌های مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود. یکی از بندهای اصلی «نقشه راه» که خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخته است، نمونه‌برداری از سایت پارچین از سوی کار‌شناسان ایرانی است و نه بازرسان آژانس.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، بار‌ها تاکید کرده که این نقشه راه «محرمانه» بوده و متن آن در اختیار واشینگتن نیست. هرچند وی گفت که آمریکا در جریان جزئیات آن قرار گرفته و به استانداردهای آژانس در زمینه کار بر روی برنامه اتمی ایران اعتماد دارد.

XS
SM
MD
LG