لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

سخنگوی کمسیون اصل ۹۰: تهران بیشترین آمار زمین‌خواری را دارد


نمایی از گردنه حیران در شمال ایران
نمایی از گردنه حیران در شمال ایران

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید، استان تهران بیشترین آمار زمین‌خواری را به خود اختصاص داده و رئیس همین کمیسیون نیز گفته‌است «آمار دقیقی از میزان زمین‌خواری‌ها در ایران وجود ندارد، اما هزاران هکتار مشمول زمین‌خواری شده است».

مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ایران روز چهارشنبه یکم مهرماه به وب سایت خانه ملت، خبرگزاری مجلس گفته که «کمیسیون اصل نود پرونده برخی افراد که در زمینه زمین خواری مرتکب تخلف شده بودند را برای مسئولان مربوطه فرستاده ولی برخوردی با آنها نشده است».

او گفته که نام متخلفان زمین‌خواری را نمی‌شود اعلام کرد. اما به گفته او بیشترین زمین خواری مربوط به استان تهران است، چراکه زمین‌های تهران به دلیل ارزش افزوده بسیار، مشتریان بسیاری هم دارد.

به تازگی و به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره زمین‌خواری در ایران، مرتضی تورج، معاون دادستان و رئیس دادسرای زمین‌خواری تهران با هشدار درباره این پدیده گفت «از آنجا که ده هزار هکتار از زمین‌های شمال تهران سند مالکیت ندارند، خطر بزرگی کنار گوش پایتخت است».

در همین حال محمد علی پور مختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون دولتی ایران با بیان اینکه برخی مسئولان پشت پرده زمین‌خواری هستند، گفت: زمین‌خواری مرتبط با عملکرد مسئولان است زیرا برخی می‌گویند بر ما تحمیل می‌کنند که عدد و رقمی را برای فلان مکان اختصاص دهید و هرکدام از دستگاه‌های محلی باید مبلغی را بپردازند.

به گفته آقای پور مختار، برخی مسئولان نیز برای اداره امور شهرها زمین‌های اطراف را می‌فروشند. به طوری که به گفته او، برخی آنان در حدود ۲۰ درصد زمین‌خواری‌ها دخالت داشته‌اند و نفع برده‌اند.

در چند هفته گذشته موضوع زمین‌خواری در گردنه حیران به یکی از مهم‌ترین بحث‌های رسانه‌ای در ایران تبدیل شده است. «حیران» نام روستایی ییلاقی و زیبا در شهرستان آستارا در استان گیلان است.

به طوری که روز چهارشنبه، ۲۸ مرداد، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل و سرعین در مجلس گفت که نام ۶۵ زمین‌خوار از جمله «بستگان نزدیک» نماینده آستارا را به دفتر ریاست جمهوری فرستاده است. نماینده آستارا پیشتر همین اتهام را به نماینده اردبیل زده بود.

اما روز چهارشنبه یکم مهرماه، محمدرضا همتی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به خبرگزاری جمهوری(ایرنا)، گفت که یک فرد متخلف با تصرف بیش از ۱۰هکتار از اراضی ملی همدان آن را به زمین کشاورزی تبدیل کرده بود.

به گفته او شعبه یک دادگاه کیفری فامنین همدان علاوه بر رفع تصرف اراضی ملی، فرد متخلف را به ممنوعیت دو ساله اقامت در همدان و تحمل شش ماه حبس محکوم کرد.

موضوع زمین‌خواری در ایران پس از آن در ایران به موضوعی پردامنه تبدیل شد که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی در جمع مسئولان دولتی از رواج پدیده زمین‌خواری در ایران انتقاد کرد.

XS
SM
MD
LG