لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

تحصن مقابل مجلس ایران با درخواست رد توافق اتمی با قدرت‌های جهانی


فرمانداری تهران، تحصن مقابل مجلس شورای اسلامی را «غیرقانونی» خوانده است.
فرمانداری تهران، تحصن مقابل مجلس شورای اسلامی را «غیرقانونی» خوانده است.

فرماندار تهران روز جمعه «تحصن» اعتراض به توافق اتمی وین در مقابل مجلس را «غیر قانونی» خواند و این در حالی است که نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان و تعدادی از نمایندگان مجلس با حضور در جمع تحصن کنندگان خواستار رد توافق اتمی وین در مجلس شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عیسی فرهادی فرماندار تهران روز جمعه ۱۰ مهر گفت که از چهارشب پیش «تعداد معدودی از افراد خارج از شهرستان تهران» با «برپایی چادر، نصب بنر و اطراق» در مقابل مجلس اجتماع کرده‌اند.

وی خبر داد که در این مدت «به صورت مسالمت آمیز» از اجتماع کنندگان درخواست ترک محل شده است.

فرماندار تهران با تاکید بر غیر قانونی بودن این تجمع گفت که در صورت ادامه این اجتماع، فرمانداری تهران «ملزم به اعمال قانون برابر اجتماع کنندگان» خواهد بود.

آقای فرهادی اضافه کرد: «تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در این اجتماع حضور پیدا کردند که برخلاف انتظار بایستی با تاکید بر قانون نسبت به پراکنده شدن این اجتماع کنندگان اقدام می‌کردند ولی متاسفانه با ایراد سخنرانی بر ماندگاری و ادامه اجتماع تاکید کردند».

از روز دوشنبه ششم مهرماه «تحصنی» در مقابل مجلس ایران با عنوان «غیرت، رد برجام» در اعتراض به توافق اتمی وین آغاز و وب سایتی به نام «سایت مرجع جامع حراست از دستاوردهای هسته‌ای» برای پوشش اخبار آن ایجاد شده است.

تاکنون تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، جواد کریمی قدوسی، عبدالرضا مصری و حسن کامران در جمع تحصن کنندگان حاضر شده و سخنرانی، یا با آنان گفت‌و‌گو کرده‌اند.

حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان نیز روز جمعه در جمع این تحصن کنندگان ابراز امیدواری کرد که مجلس توافق اتمی وین را «یکجا رد کند».

وی با اشاره به گفته‌های تعدادی از نمایندگان مجلس درباره پذیرش توافق اتمی وین با «برخی شروط» افزود: «اینکه در مورد برجام بگوییم بخشی را قبول داریم و بخشی را نه بی‌معنی است».

پیش از این اعضای تیم مذاکره اتمی ایران بار‌ها تاکید کرده‌اند که شورایعالی امنیت ملی و مجلس ایران امکان تغییر در توافق اتمی وین را ندارند و تنها باید آن را تایید یا رد کنند.

با این حال تعدادی از نمایندگان مجلس ایران از ارائه طرح‌هایی درباره توافق اتمی وین خبر داده‌اند و خبرگزاری فارس روز چهارشنبه متن طرح «الزام دولت به رعایت منافع ملی در توافقات هسته‌ای» را منتشر کرده بود که بخش‌هایی از آن با توافق اتمی وین در تضاد است.

نمایندگان مجلس دراین طرح خواستار اصلاح و حذف بندهایی از توافق اتمی وین شده‌اند.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس روز جمعه خبر داد که گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام و همچنین «طرح دوفوریتی الزام دولت به حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام» در دستور کار جلسه علنی مجلس در هفته آینده است.

ایران و شش قدرت جهانی روز ۲۳ تیرماه امسال بر سر حل و فصل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و لغو تحریم های بین المللی علیه تهران به توافق رسیدند. این توافق با مخالفت جمهوریخواهان در کنگره آمریکا، اسرائیل و تندروهای اصولگرا در ایران روبرو شده است.

در همین حال تعدادی از شرکت کنندگان در نماز جمعه تهران در یک راهپیمایی پس از نماز جمعه، توافق اتمی وین را «راه اصلی نفوذ» در ایران دانسته و خواستار رد این توافق در مجلس شدند.

شرکت کنندگان دراین راهپیمایی همچنین با صدور بیانیه‌ای بازدید یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پارچین و نمونه برداری از این سایت نظامی را «تودهنی بزرگ به ملت» دانستند.

نویسندگان این بیانیه خواستار ارائه جزئیات توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مجلس شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت کنندگان دراین راهپیمایی شعارهایی چون «مجلس بی‌نظارت، شریک جرم دولت»، «رد قاطع برجام وظیفه مجلس است»، «ای شهید هسته‌ای، شرمنده تو هستیم»، «رفاقت با سعودی، خیانت به ملت است»، «وزیر بی‌کفایت استعفا استعفا» سر دادند.

بر اساس «نقشه راه» که روز ۲۳ تیر میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس امضاء شد، قرار است ابهام‌های مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده‌اند که این نقشه راه محرمانه است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از مقامات سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرده بود که یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر ۲۹ شهریور ماه، «دیداری تشریفاتی» از تاسیسات پارچین داشته است.

یک روز پس از این دیدار نیز مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کردند که متخصصین ایرانی از نقاط مشخص سایت پارچین چندین نمونه‌برداری انجام داده‌اند ولی این اقدام بدون حضور بازرسان آژانس بوده است.

XS
SM
MD
LG