لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

اوباما: روسیه در باتلاق سوریه گرفتار می شود


باراک اوباما روز جمعه در مورد مداخله نظامی روسیه در سوریه گفت «روسیه در باتلاق سوریه گرفتار می شود». وی با تاکید بر اینکه اسد باید برود گفت ایران و روسیه آینده خطرناکی در سوریه دارند.

آقای اوباما گفت این نکته باید درک شود که دلیل تداوم حکومت بشار اسد، حمایت ایران و روسیه بوده و این کاری که اکنون روسیه می‌کند، عملیات نظامی در داخل سوریه، تفاوتی با آن سیاست ندارد.

وی تاکید کرد در صحبتی که با پوتین داشت، گفته است تنها راه حل سوریه گذار سیاسی است که نهادهای این کشور را حفظ کند و هیچ راهی برای بقای بشار اسد نیست چون مردم سوریه پس از این همه خونریزی او را نمی‌خواهند.

باراک اوباما افزود به پوتین گفته است حاضر است با او و ایران برای حل مسئله سوریه کار کند، منتهی با این هدف که به گذار سیاسی دست یابد، اما گذار سیاسی بدون رفتن بشار اسد و با حفظ وضعیت فعلی ممکن نیست.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت ولادیمیر پوتین می‌گوید برای او تفاوتی بین «خلافت اسلامی» و سایر گروه‌هایی که او تروریست می‌خواند در سوریه نیست، اما به اعتقاد من روسیه باید بین گروه‌های مخالف اسد و تروریست‌ها تمایز قائل شود.

اوباما تاکید کرد: «تا جایی که به نابودی گروه خلافت اسلامی مربوط می‌شود ما با روسیه همسو هستیم، اما معتقدیم که سرانجام بشار اسد سقوط می‌کند، بنابراین ما به حمایت از گروه‌های میانه رو در سوریه ادامه می‌دهیم».

وی گفت: می‌پرسند چرا گروه‌های میانه رو همه توجه خود را به جنگ با داعش معطوف نمی‌کنند، اما موضوع اینجاست که این گروه‌ها می‌گویند نمی‌توانند بر مقابله با گروه خلافت اسلامی تمرکز کنند چون باید مراقب بمب‌های بشکه‌ای بشار اسد هم باشند.

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند چرا ولادیمیر پوتین ناگهان تصمیم گرفت دست به عملیات نظامی در سوریه بزند، گفت: دلیل آن این است که حکومت اسد در حال فروپاشی بود و پول و ارسال سلاح و حمایت سیاسی روسیه به تنهایی برای حفظ او کافی نبود، بنابراین ولادیمیر پوتین باید مستقیما حکومت اسد را با عملیات نظامی تقویت می‌کرد.

اوباما تاکید کرد که سیاست نابودی گروه خلافت اسلامی و حمایت از گروه‌های میانه‌روی مسلح سوریه را ادامه خواهد داد و با نظر پوتین مخالف است که همه مخالفان اسد تروریست هستند؛ «چون چنین نظری تنها باعث راندن دیگران به آغوش گروه خلافت اسلامی خواهد شد و حملات روسیه ما را از رسیدن به راه حل در سوریه دور می‌کند».

وی همچنین درباره اینکه چرا دولتش تصمیم به عدم حمله به سوریه گرفت، گفت وقتی می‌خواهد درباره سطح مداخله نظامی کشورش در سوریه تصمیم بگیرد باید فکر کند که آیا منابع و توانایی لازم را برای تغییر کلی وضعیت دارد. همچنین درسی که در ۱۲- ۱۳ سال گذشته از وضعیت افغانستان و عراق آموخته است، این است که به جز همکاری داخلی جناح‌ها و گروه‌ها در داخل یک کشور نمی‌توان تنها با حمله نظامی آمریکا مسئله را حل کرد.

روسیه از روز چهارشنبه حملات هوایی علیه مواضع گروه های مخالفان مسلح حکومت بشار اسد در اطراف حمص را آغاز کرد.

روسیه هفت سال پیش در گرجستان دست به اقدام نظامی زد. گزارش های متعددی نیز از حضور نیروهای نظامی روسیه در اوکراین منتشر شده که از طرف مسکو تکذیب شده است.

ولادیمیر پوتین گفت که این یک اقدام پیشدستانه است و هشدار داد که مسکو شبه‌نظامیان خلافت اسلامی را پیش از اینکه خود را به روسیه برسانند، زمینگیر خواهد کرد.

وی در یک اظهارنظر تلویزیونی تصریح کرد: «تنها راه صحیح برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی... اقدام پیشدستانه است؛ جنگ و نابودی جنگجویان و تروریست‌ها در نقاطی که هم اکنون به تصرف خود در آورده‌اند، نه اینکه منتظر باشیم تا آنها خود را به ما برسانند».

XS
SM
MD
LG