لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

یک معلم زندانی در ایران «اعتصاب غذای خشک» کرد


محمود بهشتی لنگرودی
محمود بهشتی لنگرودی

کانون صنفی معلمان ایران از اعتصاب غذای خشک محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی این تشکل در زندان اوین خبر داده و یک عضو هیئت مدیره این کانون، مسئولیت «هرگونه پیشامد احتمالی» برای او را متوجه «مسئولان قضایی، امنیتی و به طور ویژه دولت حسن روحانی و وزارت آموزش و پرورش دانسته است.

به نوشته سایت حقوق معلم و کارگر، اعتصاب غذای خشک آقای بهشتی لنگرودی از چهارشنبه هشتم مهر آغاز شده است.

اعتصاب غذای خشک به معنی این است که زندانی هم از خوردن غذا و هم از خوردن مایعات خودداری می‌کند.

بر اساس این گزارش، اعتصاب غذای سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در اعتراض به اجرایی شدن احکام معلق مانده پیشین صورت گرفته است.

آقای بهشتی لنگرودی در سال ۸۹ و در محاکمه‌ای پنج دقیقه‌ای در دادگاه انقلاب اسلامی، به پنج سال زندان محکوم شد.

کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به اینکه سلامتی این معلم زندانی به دلیل ادامه اعتصاب غذای خشک در خطر است، خواستار حضور یک تیم پزشکی برای رسیدگی دقیق به وضعیت آقای بهشتی لنگرودی، توقف اجرای حکم، اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد به پرونده او از سوی قضات خارج از دادگاه انقلاب اسلامی شد.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران گفته که خانواده آقای بهشتی «از‌‌ همان روزی که با وجود اعلام وثیقه از آزادی ایشان ممانعت شد، با مقامات قضایی رایزنی و گفت‌وگو داشتند» اما «وقتی همه راه‌ها بدون نتیجه باقی ماند»، او اعتصاب غذای خشک خود را آغاز کرد.

به جز محمود بهشتی لنگرودی، تعدادی معلم دیگر نیز در ایران زندانی هستند. بسیاری از معلمان ایران به حقوق پایین، قراردادهای موقت و شرایط کاری دشوار اعتراض دارند.

محمود براتی، یک معلم زندانی بود که در شهریور سال جاری و به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شد.

به گفته نزدیکان آقای براتی، او از ۹ سال پیش در زندان به سر برده و «هیچ گونه ماده مخدری از وی کشف نشده بود. محمود براتی با اعتراف یک فروشنده مواد مخدر به اعدام محکوم شد که این فرد قبل از اعدام دو بار به صورت کتبی اعلام کرد که اعترافش دروغ بوده و تنها به این دلیل بود که فکر می‌کرد این معلم وی را لو داده است».

XS
SM
MD
LG