لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

نوبل فیزیک ۲۰۱۵ به دانشمندان اتمی ژاپنی و کانادایی رسید


کنفرانس خبری آکادمی نوبل برای اعلام نام برندگان نوبل فیزیک ۲۰۱۵
کنفرانس خبری آکادمی نوبل برای اعلام نام برندگان نوبل فیزیک ۲۰۱۵

طبق اعلام آکادمی آلفرد نوبل در سوئد در روز سه‌شنبه، ۱۴ مهرماه، جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۵ به مبلغ حدود یک میلیون دلار به یک دانشمند از ژاپن و یک دانشمند از کانادا به دلیل کشف این دو در زمینه «نوترینوها» تعلق گرفت.

تاکاکی کاجیتا از دانشگاه توکیو در ژاپن و آرتور بی مک‌دانلد از دانشگاه کویینز در کینگستون کانادا کشف کرده‌اند که نوترینوها، ذرات ریزتر از اتم، دارای جرم هستند.

آن طور که در بیانیه آکادمی نوبل در این زمینه آمده است: «این کشف درک ما را از کارکرد ماده دگرگون ساخته و می‌تواند در برداشت ما از کائنات نقشی حیاتی داشته باشد.»

از جمله برندگان گذشته این جایزه بسیار معتبر در عرصه فیزیک می‌توان به آلبرت آینشتاین،‌ نیلز بور، و ورنر هایزنبرگ اشاره کرد.

جایزه نوبل فیزیک سال گذشته، ۲۰۱۴، نیز به سه دانشمند ژاپنی رسید که به عنوان مخترع «دیودهای منتشرکننده نور آبی» معرفی شدند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، تاکنون تنها دو زن به عنوان برنده نوبل فیزیک معرفی شده‌اند: ماری کوری در سال ۱۹۰۳ و ماریا گوپرت مایر در سال ۱۹۶۳.

این دومین جایزه از جوایز نوبل سال ۲۰۱۵ در رشته‌های مختلف علمی و ادبی است. آکادمی سلطنتی علوم در شهر استکهلم روز دوشنبه، ۱۳ مهرماه، نیز نام برندگان جایزه نوبل پزشکی را اعلام کرد.

نام برندگان جوایز نوبل در رشته‌های شیمی و ادبیات و صلح در روزهای آینده از همین هفته اعلام می‌شود و برنده نوبل اقتصاد نیز دوشنبه هفته آینده مشخص خواهد شد.

XS
SM
MD
LG