لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

نگرانی مدافعان حقوق بشر از پخش «اعترافات اجباری» رضائیان


علی رضائیان، برادر خبرنگار زندانی، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژوئیه گذشته در واشینگتن
علی رضائیان، برادر خبرنگار زندانی، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژوئیه گذشته در واشینگتن

«کپمین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» ابراز نگرانی کرده‌ است، که قوه قضائیه ایران، «بنا بر سابقه‌ای که در اتکا به اعترافات اجباری دارد» در مورد جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی‌آمریکایی زندانی، اقدام مشابهی انجام دهد.

بیانیه تازه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، پس از آن منتشر می‌شود که گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار پخش فیلم «اعترافات» آقای رضائیان شدند.

لیلا احسن، وکیل جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن‌پست، در هفته دوم شهریور ماه خبر داده بود که حکم موکلش صادر شده، اما هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده ‌است.

طی این زمان سخنان تازه‌ای از برخی مقام‌های ایرانی در مورد آقای رضائیان منتشر شده است.

دو روز پیش از درخواست ۱۱ نماینده برای پخش «اعترافات» رضائیان، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته بود «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» ایران، گزارشی در مورد او، ارائه کرده است.

در این گزارش خبرنگار ایرانی آمریکایی «مامور اجرای تفکر آن دسته از [نمایندگان] سنای آمریکا» معرفی شده بود «که معتقدند اگر آمریکا بتواند روابط خود را با ایران به سطح قبل از انقلاب برگرداند، حکومت ایران را می‌توان به آسانی ساقط کرد».

این گفته‌ها بدون ارائه جزئیاتی در مورد این «تفکر»، جزئیات ارتباط آقای رضائیان و یا نام و مشخصات سناتورهایی که چنین ایده‌ای دارند، بیان شده بود.

روزنامه واشینگتن‌پست و مقام‌های آمریکایی، اتهام‌های وارد شده به آقای رضائیان، از جمله در مورد «اقدام علیه امنیت ملی» یا «جاسوسی» را بی‌اساس توصیف می‌کنند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، ۱۴ مهر ماه، به وب‌سایت این کارزار گفته است «دست مقام‌های ایرانی برای آنکه اتهام‌هایشان علیه رضائیان را ثابت کنند، خالی‌ست».

او افزوده است «در نتیجه آنها به تاکتیک معمولی خود روی آورده‌اند: اجبار به گرفتن اعترافات، پخش آن و محکومیت همراه مصونیت».

پخش اعترافاتی که مدافعان حقوق بشر یا خود متهمان پس از آزادی، آن را «اجباری» توصیف می‌کنند، پیشتر نیز رخ داده است.

فیلم مستند «اعترافات اجباری» مازیار بهاری، خبرنگار و زندانی پیشین در ایران، از جلمه مواردی‌ست که به این موضوع می‌پردازد.

اعتراضات به گرفتن چنین اعترافاتی، از متهمان سایبری گرفته تا بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۸۸، نیز سابقه‌ای طولانی دارد.

جیسون رضائیان تا روز جمعه پیش رو، یعنی ۱۷ مهر ماه، ۴۴۴ روز خواهد بود که در بازداشت به سر می‌برد.

بازداشت او به مدت ۴۴۴ روز برای رسانه‌های آمریکایی معنای نمادینی دارد؛ روزنامه واشینگتن‌پست و روزنامه نیویور‌ک‌تایمز می‌گویند این زمان بازداشت «غیرقانونی»، یادآورد گروگانگیری آمریکایی‌ها در جریان حمله به سفارت آن کشور در تهران، پس از انقلاب بهمن ۵۷ است.

XS
SM
MD
LG