لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

نماینده مجلس: لیستی از جاسوسان در مطبوعات به وزیران داده شده است


بیزه نوباوه، نماینده مجلس، می‌گوید که جیسون رضاییان «جاسوس اصلی آمریکایی‌هاست».
بیزه نوباوه، نماینده مجلس، می‌گوید که جیسون رضاییان «جاسوس اصلی آمریکایی‌هاست».

بیژن نوباوه که همراه با ۱۱ نماینده دیگر مجلس در تذکری مدعی «نفوذ یک جریان چند صدنفری جاسوسان غربی» در رسانه‌های ایران شده بود، می‌گوید که این مسئله «تحت پیگیری» است و لیستی «۱۳-۱۲ نفره» از این افراد «اعلام شده است» که «وزرای مربوطه نیز اطلاع دارند».

۱۲ نماینده جبهه پایداری روز ۳۰ شهریور در تذکری کتبی به وزیران ارشاد و اطلاعات مدعی شده‌ بودند که سرویس‌های جاسوسی غربی از جمله بریتانیا، هلند و نروژ، «یک باند و جریان مخرب چند صد نفری» را در رسانه‌های اصلاح‌طلب هدایت می‌کنند.

علی جنتی، وزیر ارشاد، از این نمایندگان خواسته بود که «ادعای خود را اثبات کنند» و تاکید کرده بود این وزارتخانه از اینکه کسانی از طریق فضای رسانه‌ای در پشت صحنه به دنبال براندازی نظام هستند یا نه، اطلاعی ندارد و «پشت پرده این قضایا را نمی‌بینید».

بیژن نوباوه یکی از نمایندگان امضا کننده این تذکر روز چهارشنبه ۱۵ مهر در واکنش به این سخنان وزیر ارشاد گفت که «ما نظرمان را در‌‌‌ همان تذکر اعلام کرده و به آقایان برای برخورد با این قضیه آدرس داده‌ایم».

به گزارش سایت خبر آنلاین، وی اضافه کرد: «لیست ۱۳-۱۲ نفره‌ای از این افراد اعلام شده که این مسئله تحت پیگیری است و وزرای مربوطه نیز از این موضوع اطلاع دارند».

گفته‌های آقای نوباوه درباره این فهرست در حالی است که ساعاتی پس از تذکر این ۱۲ نماینده مجلس، توئیتر وب سایت «مشرق نیوز» از بازداشت ۱۲ روزنامه‌نگار و مدیر مسئول رسانه‌های اصلاح‌طلب خبر داد اما این توئیت ساعاتی بعد حذف شد.

خواست این نمایندگان برای برخورد با خبرنگاران و رسانه‌های فضای مجازی در حالی است که زمان برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در هفتم اسفندماه، نزدیک می‌شود.

چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و بین ۷ تا ۱۳ بهمن سال ۹۱ نیز ۱۸ روزنامه نگار بازداشت و پس از چند روز آزاد شدند.

هم‌اکنون تعدادی از روزنامه‌نگاران از جمله علیرضا رجایی، سراج‌الدین میردامادی، سعید رضوی فقیه، جیسون رضائیان، خسرو کرد‌پور و مسعود کرد‌پو زندانی هستند.

در همین حال آقای نوباوه گفت وزیر ارشاد نمی‌پذیرفت که جیسون رضائیان جاسوس است «ولی الان دیگر علنی شده است که وی جاسوس اصلی آمریکایی‌هاست».

وی تاکید کرد: «به نظر ما، نظیر رضائیان افراد دیگری در فضای رسانه‌ای کشور فعالیت دارند».

۱۱ نماینده مجلس روز ۱۳ مهرماه در تذکری به وزیر دادگستری ایران خواستار پخش فیلم «اعترفات» جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی واشینگتن پست، شدند.

در همین حال «کمیین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» ابراز نگرانی کرده‌ که قوه قضائیه ایران، «بنا بر سابقه‌ای که در اتکاء به اعترافات اجباری دارد» در مورد جیسون رضائیان اقدام مشابهی انجام دهد.

XS
SM
MD
LG