لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

اوباما از «پزشکان بدون مرز» برای بمباران بیمارستان قندوز عذرخواهی کرد


باراک اوباما اطمینان داده که تحقیقات کامل و بی‌طرفانه‌ای برای روشن شدن حقایق این حادثه انجام خواهد شد.
باراک اوباما اطمینان داده که تحقیقات کامل و بی‌طرفانه‌ای برای روشن شدن حقایق این حادثه انجام خواهد شد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی با رییس سازمان پزشکان بدون مرز، از وی به دلیل بمباران بیمارستان این سازمان در افغانستان عذرخواهی کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه ۱۵ گفت که آقای اوباما در گفت‌وگو با «جوآن لیو» مراتب همدردی خود را با کارکنان بیمارستان پزشکان بدون مرز بیان کرده و به او اطمینان داده است که تحقیقات کامل و بی‌طرفانه‌ای برای روشن شدن حقایق این حادثه انجام خواهد شد.

رییس‌جمهوری آمریکا به پزشکان بدون مرز گفته است که ایالات متحده این حمله را بررسی خواهد کرد با این هدف که روند عملیاتی آمریکا را به منظور کاهش حوادث مشابه تغییر دهد.

آقای ارنست گفته است: «اگر تشخیص داده شود، کسانی که مسوول این حادثه هستند باید پاسخگو باشند».

وی افزود: «زمانی که ایالات متحده مرتکب اشتباهی می‌شود، مسوولیت آن را می‌پذیرد و به طور مناسب عذرخواهی می‌کند، و برای اعلام آن راحت هستیم».

عذرخواهی آقای اوباما چهار روز پس از حمله ارتش آمریکا به بیمارستان شهر قندوز در شمال افغانستان صورت می‌گیرد که در جریان آن حداقل ۲۲ نفر کشته شدند.

ژنرال جان کمبل، فرمانده ارشد نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، روز سه‌شنبه گفت ارتش افغانستان تقاضای این حمله را کرده بود و بیمارستان به اشتباه هدف قرار گرفت.

بمباران این بیمارستان که در جریان آن بیماران در آتش سوختند، انتقادات شدیدی را در سطح جهانی برانگیخته است. نهادهای بشردوست بین‌المللی، سازمان ملل متحد و انتقاد افکار عمومی جهان دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا در مورد این حمله تمام حقایق را برملا کند.

ساعاتی پیش از گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما، رییس پزشکان بدون مرز حمله به بیمارستان این سازمان را به عنوان «جنایت جنگی» محکوم کرده و گفته بود که این عملیات نقض آشکار کنوانسیون ژنو است و باید یک تحقیقات بین‌المللی و مستقل درباره آن انجام شود.

به گفته جاش ارنست، رییس جمهوری آمریکا همچنین با محمد اشرف‌غنی، همتای افغان خود نیز درباره این حادثه گفت‌و‌گو کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه از قول مقامات نزدیک به ژنرال جان کمبل نوشت که کماندوهای آمریکایی در منطقه عملیاتی قبل از این بمباران نمی‌توانستند تشخیص دهند که این بیمارستان هدف مشروعی است.

یکی از مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفت: «تحقیقات در مورد این ماجرا هنوز ادامه دارد ولی ژنرال کمبل اکنون به این نتیجه رسیده که واحدهای آمریکایی مستقر در منطقه از مقررات عملیات جنگی کاملا تبعیت نکرده‌اند».

البته این مقام تاکید کرد که تحقیقات هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و ممکن است در پایان به نتیجه دیگری برسد.

XS
SM
MD
LG