لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

ایران به دنبال «سندی جهانی برای مقابله با گرد و غبار» است


رئیس سازمان محیط زیست ایران روز پنجشنبه ۱۶ مهر، خبر داد که ایران درخواست کرده است تا در اجلاس پیش روی وزرای محیط زیست، موضوع تدوین سند جهانی برای مقابله با گرد و غبار مطرح شود.

در همین حال پدیده گرد و غبار، روز چهارشنبه ۱۵ مهر، تعدادی از شهرهای استان‌های خوزستان، ایلام و زنجان را فرا گرفت و پرواز تهران- آبادان نیز به دلیل رسیدن غلظت گرد و خاک در آبادان به «۱۰ برابر حد مجاز» لغو شد.

به گزارش خبرگزاری فارس معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، خبر داد که تدوین سند جهانی مقابله با گرد و غبار توسط ایران «پیشنهاد داده شده و با آن موافقت شده است».

همچنین به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، خانم ابتکار گفت که «درخواست داده‌ایم در اجلاس آتی وزرای محیط زیست، موضوع سند جهانی برای مقابله با گرد و غبار به پبشنهاد ایران مطرح شود».

به گفته خانم ابتکار، تدوین سند جهانی برای مقابله با گرد و غبار «حساسیت جهانی» را به این پدیده «جلب می‌کند».

خانم ابتکار پیش از این و پس از افزایش گرد و غبار در استان خوزستان نیز گفته بود که «عمده منشأ گرد و غبار فعلی» در ایران، از عربستان و عراق است اما «شرایط امنیتی منطقه» مانع همکاری برای رفع این گرد و غبارها است.

در همین حال به گزارش ایرنا، شهریار عسکری، مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست خوزستان، خبر داد که میزان گرد و غبار در اهواز در ساعت ۱۶ روز چهارشنبه به ۹۳۸ میکروگرم بر متر مکعب، یعنی شش برابر حد مجاز رسید.

به گفته آقای عسکری، غلظت گرد و غبار هوای شهرهای اندیمشک، دزفول، ماهشهر، شادگان، شوش، شوشتر و سوسنگرد نیز بالا‌تر از حد مجاز بوده است.

حد مجاز آلودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

در همین حال احمد موسوی آزاد، رئیس اداره محیط زیست آبادان، خبر داد که میزان آلودگی و غلظت گرد و خاک در شهرهای آبادان و خرمشهر در عصر روز چهارشنبه بیش از هزار و ۵۱۴ میکروگرم بر متر مکعب بود که ۱۰ برابر حد مجاز است.

احمد شیما یوسفی شیخ رباط، مسئول روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی آبادان، نیز شامگاه چهارشنبه خبر داد که پرواز تهران- آبادان- تهران، در عصر روز چهارشنبه به دلیل انتشار بیش از حد مجاز ریزگرد‌ها لغو شده است.

استان خوزستان و شهرهای اصلی آن مانند اهواز از سال ۹۳ بار‌ها با بحران شدید گرد وغبار مواجه بود که به تعطیلی مدارس و مراکز دولتی و اعتراض‌های جمعی مردم برخی از این شهر‌ها انجامیده است.

پدیده گرد و غبار در ماه‌های گذشته در استان‌های غربی ایران نیز رخ داده و براساس اعلام اداره محیط زیست استان ایلام، در نیمه نخست امسال ۴۰ روز در این استان «ناسالم و غبار آلود» بوده است.

در همین حال علی طاهر سارایی، معاون نظارت محیط زیست ایلام، خبر داد که روز چهارشنبه گرد و غبار دوباره آسمان برخی نقاط این استان از جمله شهرهای ایلام و مهران را فرا گرفته و هوا را در وضعیت «هشدار با حالت پایدار» قرار داده است.

به گفته آقای سارایی، آلودگی هوا در شهر «سرابله» به سه برابر حد مجاز رسیده و «در وضعیت هشدار است».

علی اسدی، کار‌شناس محیط زیست زنجان، نیز خبر داد که با ورود ریزگرد‌ها از مناطق جنوب و غرب کشور به این استان همراه با وزش شدید باد، غلظت گرد و غبار در این شهر در روز چهارشنبه به ۸۰۵ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است.

XS
SM
MD
LG