لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

پیشروی سریع «حکومت اسلامی» به سمت شهر حلب سوریه


اعتراض ساکنان شهر حلب به حملات روسیه
اعتراض ساکنان شهر حلب به حملات روسیه

به‌رغم حضور نظامی گسترده روسیه در سوریه، شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی»، داعش، بامداد جمعه، ۱۷ مهرماه، پیشروی سریعی به سمت شهر حلب در شمال این کشور داشتند.

همزمان کشورهای غربی بار دیگر روسیه را متهم کردند که به جای جنگ با جهادی‌ها، به حمایت از نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، اولویت می‌دهد.

از سویی ارتش سوریه به همراه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و با پشتیبانی هوایی روسیه، عملیات زمینی خود را علیه مخالفان مسلح در مرکز شمال غرب سوریه، مناطقی که شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در آن حضور ندارند، ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامی عبدالرحمن، مدیر گروه ناظر حقوق بشر سوریه، اعلام کرد: «آن‌ چه روی داد بزرگ‌ترین پیشروی گروه «حکومت اسلامی» به سمت حلب است.»

به گفته این فعال سوری، دلیل این پیشروی «پراکندگی در صفوف گروه‌های مسلح مخالف حکومت سوریه در نتیجه حملات هوایی روسیه است».

مقر گروه ناظر حقوق بشر سوریه لندن، پایتخت بریتانیا، است که با شبکه‌ای از منابع محلی در داخل سوریه ارتباط دارد.

رامی عبدالرحمن در ادامه به نقل از منابع میدانی این گروه گفت: «درگیری‌های شدیدی در طول شب تا ساعت پنج صبح روی داد که طی آن شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» موفق شدند جنگجویان گروه‌های مسلح مخالف اسد را از چند شهرک در حومه حلب که از سال ۲۰۱۲ در کنترل آنها بود بیرون برانند. تل قراح، تل سوسین، کفر قارص و پایگاه نیروی زمینی، از جمله این مناطق هستند.»

گروه «حکومت اسلامی» نیز در بیانیه‌ای که در حساب توییتری موسوم به «ولایت حلب» منتشر کرد، اعلام کرد که موفق شده «پایگاه استراتژیک نیروی زمینی» در حومه حلب را به تصرف خود درآورد.

ناظر حقوق بشر سوریه می‌گوید که در درگیری‌های شبانه، ده‌ها تن از دو طرف کشته شده‌اند.

با این پیشروی، گروه «حکومت اسلامی» تنها حدود ۲۰ کیلومتر از شهر حلب فاصله دارد و خود را به مناطق در کنترل نیروهای دولتی نزدیک کرده است.

به گفته آقای رامی عبدالرحمان، گروه «حکومت اسلامی» به نزدیک‌ترین منطقه به شهر حلب رسیده است.

شهر حلب از تابستان سال ۲۰۱۲، شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان بوده است. بخش شرقی از این شهر در کنترل مخالفان و بخشی غربی آن در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد.

خبر پیشروی قابل توجه گروه داعش در حالی منتشر می‌شود که همزمان جمهوری اسلامی ایران از مرگ حسین همدانی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران در حومه شهر حلب خبر داد.

حمایت حزب‌الله و ایران و حملات هوایی روسیه، به ارتش سوریه این امکان را داد تا پیروزی‌هایی در عملیات زمینی خود که در چند جبهه در مرکز و شمال غرب کشور آغاز کرده، به دست آورد.

رامی عبدالرحمن می‌گوید که هدف نخست این عملیات، حمایت از مناطق تحت کنترل دولت در استان‌های حماه و لاذقیه است. نیروهای دولتی در تلاشند استان ادلب را که در ماه‌های اخیر از دست داده‌اند، از مخالفان باز پس گیرند.

بیشترین درگیری‌های نیروهای دولتی سوریه هم‌اکنون با ائتلاف جیش‌الفتح است که از چند گروه اسلامگرا از جمله النصره شاخه القاعده در سوریه تشکیل شده است.

فرانسه: هدف روسیه جهادی‌ها نیستند

از سویی فرانسه روز جمعه بار دیگر روسیه را متهم کرد که به جای هدف قرار دادن جهادی‌های گروه «حکومت اسلامی»، به دنبال حمایت از نظام بشار اسد است.

ژان لودریان، وزیر دفاع فرانسه، گفت: «۸۰ تا ۹۰ درصد عملیات نظامی روسیه که از ۱۰ روز پیش آغاز شد، گروه داعش را هدف قرار نمی‌دهد بلکه در پی حمایت از بشار اسد است.»

جنگ داخلی سوریه از زمان آغاز حملات هوایی روسیه علیه مخالفان وارد فاز تازه‌ای شد. در حالی که مسکو می‌گوید مواضع «تروریست‌ها» را بمباران می‌کند، غرب روسیه را متهم می‌کند که در پی حمایت از نظام اسد است و مواضع گروه‌های دیگر از جمله گروه‌های حمایت شده از سوی غرب را هدف قرار می‌دهد.

پیش از این جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که هدف ۹۰ درصد حملات روسیه مواضع گروه «حکومت اسلامی» نبوده است.

XS
SM
MD
LG