لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

زمان‌بندی لغو تحریم‌ها، کنفرانس نفتی ایران در لندن را به تعویق انداخت


شرکت ملی نفت ایران خبر داد که به خاطر مسئله «زمان اجرایی شدن لغو تحریم‌ها»، کنفرانسی که قرار است برای جذب سرمایه برای صنایع نفت و گاز ایران در لندن برگزار شود به تعویق افتاده است.

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده‌است که کنفرانس سه روزه معرفی قراردادهای جدید نفت و گاز ایران، پس از تهران، از ۳ تا ۵ اسفندماه (۲۲ تا ۲۴ فوریه) در لندن برگزار می‌شود.

مقام‌های این شرکت بیش از این اعلام کرده بودند که اولین کنفرانس ابتدا در لندن و سپس در تهران برگزار خواهد شد.

مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی شرکت ملی نفت ایران به خبرگزاری شانا گفته‌است که قراردادهای جدید اکنون ابتدا در کنفرانس تهران در روزهای ۳۰ آبان و اول آذرماه رونمایی می‌شوند.

در کنفرانس تهران هم‌چنین قرار است ۵۰ پروژه جدید کشف و تولید نفت در ایران اعلام شوند.

آقای حسینی برگزاری کنفرانس در تهران و لندن را دارای مزیت‌های خاص خود توصیف و تأکید کرده‌است که هیچ محدویتی برای حضور شرکت‌های خارجی یا ایرانی در هر دوی این کنفرانس‌ها وجود ندارد اما در تهران شرکت‌های ایرانی امکان حضور گسترده‌تری دارند.

او در عین حال، گفته‌است دلیل اصلی به تعویق افتادن کنفرانس لندن و موکول کردن آن به فوریه (اسفندماه)، «زمان اجرایی شدن لغو تحریم‌ها» است.

مهدی حسینی توضیح داده که با توجه به این که پیش‌بینی شده‌است تحریم‌ها از ژانویه ۲۰۱۶ (اوایل بهمن) برداشته شوند، بنابراین زمان برگزاری این کنفرانس در لندن به فوریه تغییر کرده‌است.

در پی توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان ابراز تمایل کرده‌اند که به بازار ایران بازگردند، اگرچه به دلیل ادامه تحریم‌ها، هنوز نمی‌توانند این قراردادها را امضاء کنند.

اما مقام‌های ایران امیدوارند با معرفی قراردادهای جدید زمینه را برای بازگشت سریع آن‌ها پس از به اجرا درآمدن توافق هسته‌ای فراهم کنند.

رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز شنبه ۱۸ مهر به خبرگزاری شرکت ملی نفت ایران، شانا، گفته بود که پس از بررسی بیشتر به این نتیجه رسیده‌اند «با توجه به شرایط پیش آمده و تمایل زیاد شرکت‌های خارجی برای حضور»، این کنفرانس ابتدا در تهران برگزار و جزئیات قراردادهای جدید نفتی برای سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های بین‌المللی معرفی شود.

او برگزاری کنفرانس را ابتدا در تهران «حرکتی ملی» خوانده و افزوده بود که شرکت‌هایی که از این کنفرانس جا بمانند می‌توانند در کنفرانس لندن حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شانا، تفاوت قراردادهای جدید با قراردادهای پیشین موسوم به بیع متقابل در این است که در قراردادهای تازه، مانند سابق، مالکیت مخازن نفت واگذار نمی‌شود اما اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز به صورت یکپارچه واگذار خواهد شد تا شرکت‌های خارجی انگیزه سرمایه‌گذاری داشته باشند.

ایران با ارائه این قراردادها همچنین درصدد انتقال فناوری و افزایش ضریب بازیافت مخازن است که نیمی از آن‌ها اکنون فرسوده شده‌اند.

در قراردادهای بیع متقابل، شرکت‌های پیمانکار، سهمی در مدیریت نداشتند بلکه سرمایه‌گذاری و سود سرمایه آن‌ها از محل خرید فرآورده‌ها بازپرداخت می‌شود.

مهدی حسینی و رکن‌الدین جوادی، مدیران شرکت ملی نفت ایران در مورد حضور شرکت‌های آمریکایی در این کنفرانس‌ها تأکید کرده اندکه از نظر دولت محدودیتی برای همکاری با این شرکت‌ها در قالب قراردادهای جدید وجود ندارد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم روز شنبه در «همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری» در تهران، گفت که ایران هرگز مانع حضور سرمایه‌گذاران آمریکایی در کشور نبوده، بلکه مشکل از طرف خود آن‌هاست.

شرکت‌های آمریکایی به دلیل تحریم‌ها تا کنون اجازه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران را نداشته‌اند.

این شرکت‌ها حتی پس از به اجرا درآمدن توافق هسته‌ای نیز، به علت قوانین و مقررات خاص دولت آمریکا و باقی ماندن بخشی از تحریم‌های نامربوط با برنامه هسته‌ای ایران، همچنان نسبت به رقبای خارجی خود امکان کمتری در سرمایه‌گذاری در ایران خواهند داشت.

دولت باراک اوباما هم روز شنبه باردیگر به بانک‌های آمریکایی و دولت‌های جهان یادآورد شد که توافق هسته‌ای هنوز به اجرا در نیامده و تحریم‌ها علیه ایران همچنان باقی است و شرکت‌های غربی تا پیش از اجرای کامل توافق هسته‌ای نباید برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و دیگر بخش‌های اقتصاد ایران شتاب کنند.

XS
SM
MD
LG