لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

از سوریه تا اقتصاد؛ نخستین مناظره نامزدهای حزب دمکرات آمریکا


از راست: چیفی، اومالی، کلینتون، سندرس، وب
از راست: چیفی، اومالی، کلینتون، سندرس، وب

نخستین مناظره میان نامزدهای حزب دمکرات آمریکا برای برگزیده شدن به عنوان نامزد اصلی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، ۲۲ مهر ماه (به وقت تهران) در شهر لاس وگاس، توسط شبکه سی‌ان‌ان برگزار شد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین در دولت باراک اوباما، برنی سندرس، سناتور ورمانت، جیم وب، سناتور پیشین ویرجینیا، مارتین اومالی، فرماندار پیشین مریلند و لینکلن چِیفی، سناتور پیشین رود‌آیلند، در این مناظره شرکت کردند.

نخستین مناظره نامزدهای حزب دمکرات آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:58 0:00

امیدهای اصلی برای هدایت نهایی حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، خانم کلینتون و آقای سندرس هستند.

از آغاز این مناظره مشخص بود که بخش عمده نظرات در مورد مسائل مختلف میان این دو رد و بدل خواهد شد.

خانم کلینتون که در حال حاضر بر پایه نظرسنجی‌ها بخت اول به شمار می‌رود، گفته است آمریکا باید «به وضوح» به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بگوید که ایجاد اغتشاش در سوریه، «غیر قابل قبول» است.

برنی سندرس می‌گوید ایجاد منطقه‌ «پرواز ممنوع» در سوریه، آنطور که خانم کلینتون پیشنهاد می‌کند، می‌تواند «مشکلات جدی» ایجاد کند.

هیلاری کلینتون، از نظرات اقتصادی برنی سندرس، در مورد اینکه آمریکا باید اقتصاد خود را مانند کشورهای اروپایی، همچون دانمارک، سوئد یا نروژ پیش ببرد، انتقاد کرد.

خانم کلینتون گفت «به نظر من آنچه سناتور سندرس می‌گوید، در مورد نابرابری (اقتصادی) که ما در حال حاضر داریم، پاسخ‌گو است. اما ما دانمارک نیستیم. من عاشق دانمارک هستم. ما ایالات متحده آمریکا هستیم».

در مورد قوانین مربوط به مالکیت سلاح در آمریکا نیز بین دو طرف بحث‌هایی رد و بدل شد. تیراندازی‌های اخیر در آمریکا، از جمله یکی از تازه‌ترین موارد آن در کالجی در ایالت اورگان که ۱۵ کشته برجای گذاشت، قوانین مربوط به مالکیت سلاح را بار دیگر به موضوعی حساس‌ تبدیل کرده است.

آقای سندرس می‌گوید خواستار افزایش تحقیقات در مورد پیشینه افرادیست که خواستار خرید سلاح هستند اما خانم کلینتون گفت سناتور ایالت ورمانت به اندازه کافی در مورد این موضوع سخت‌گیر و جدی نیست.

البته هم خانم کلینتون هم آقای سندرس در مواردی هم‌عقیده بودند. از جمله در مورد موضوع ایمیل‌های هیلاری کلینتون و استفاده او از سرور شخصی، در دوره‌ای که وزیر خارجه آمریکا بود.

برنی سندرس، سناتور ورمانت، گفته است جامعه آمریکا از بیان مکرر این موضوع خسته شده و وقت آن است که آن را رها کنیم. وزیر خارجه پیشین آمریکا از سناتور ورمانت تشکر کرد و هر دو دست یکدیگر را فشردند.

روزنامه واشینگتن‌پست، از میان مهم‌ترین مسائل مورد بحث در مناظره دمکرات‌ها به اصلاحات در «وال‌استریت» و نابرابری در دست‌مزدها، شهریه دانشگاه‌ها، تجارت خارجی، به ویژه مسئله توافق‌ها و شراکت‌های بین‌المللی، مسئله مهاجران، بحران پناهجویان جنگ سوریه یا تغییرات اقلیمی و قوانین مربوط به حمل و مالکیت اسلحه اشاره کرده است.

نگاه و سیاست نامزدهای دمکرات، بسته به آن که در صحنه سیاسی ایالات متحده تا چه حد به سمت چپ یا بخش لیبرال حزب وابسته‌اند و تا چه اندازه به میانه یا بخش محافظه‌کارتر آن، در مورادی تفاوت‌های بنیادین دارد.

چنانچه هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب دمکرات برگزیده شود، نخستین زنی خواهد بود که برای پست ریاست‌جمهوری ایالات متحده به رقابت خواهد پرداخت.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، تنها سیاست‌مدار دیگریست که ممکن است به رقابت برای انتخاب به عنوان نامزد نهایی حزب، اقدام کند. او در مناظره شبکه سی‌ان‌ان حضور نداشت، و هنوز رسما اعلام نکرده است که آیا به مناظرات و روند رقابت می‌پیوندد یا نه.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید در مجموع کلینتون با ۳۱ دقیقه، از نظر میزان سخنانی که بیان کرده، در صدر نامزدها بود. پس از او سندرس قرار دارد که سه دقیقه کم‌تر سخن گفت. زمان کم‌تری نیز به اومالی، وب و در نهایت چیفی، اختصاص یافت.

XS
SM
MD
LG