لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

ادامه تنش و حمله با چاقو در اسرائیل به دنبال واکنش اوباما


نیروهای اسرائیلی در حال انتقال جسد یکی از فلسطینی‌های کشته شده در روز شنبه
نیروهای اسرائیلی در حال انتقال جسد یکی از فلسطینی‌های کشته شده در روز شنبه

در ادامه تنش در سرزمین‌های فلسطینی، روز شنبه، ۲۵ مهر، با چاقوزنی‌های تازه به اسرائیلی‌ها و واکنش نظامیان اسرائیلی به آنها آغاز شد و در اولین ساعات دو کشته برجای نهاد.

این در حالی است که ساعاتی از نشست اضطراری شورای امنیت درباره این بحران سپری شده و رئیس جمهوری آمریکا نیز از حق اسرائیل برای دفاع از مردم خود سخن گفت.

به گزارش رسانه‌های منطقه، روز شنبه که هفدهمین روز از بحران جدید امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی است، با حمله یک فلسطینی چاقوبه‌دست به یک اسرائیلی در منطقه یهودی نشین حبرون، الخلیل، آغاز شد.

این اسرائیلی که خود اسلحه داشت، توانست در واکنش، مهاجم را زخمی کند. نیروهای امنیتی سریع به محل رسیدند و او را از پای درآوردند.

به گزارش رسانه های فلسطینی، مهاجم یک فلسطینی ۱۸ ساله از اهالی دهکده های اطراف الخلیل بود.

ساعتی بعد، در همین منطقه، یک دختر مهاجم فلسطینی با چاقو زدن یک دختر سرباز اسرائیلی را از ناحیه دست زخمی کرد. اما سایر نظامیان اسرائیلی با گلوله دختر فلسطینی چاقوبه‌دست را زخمی و دستگیر کردند.

ساعتی بعد، در بلوار «آرمون هاناتسیو» در اورشلیم، که یهودیان در نزدیکی چند روستای فلسطینی زندگی می کنند، زمانی که ماموران به یک جوان فلسطینی مشکوک شده و از او خواستند اوراق هویت خود را نشان دهد، این فلسطینی با بیرون کشیدن چاقو از کیف، درصدد حمله به مامورین برآمد؛ این عمل با واکنش فوری نیروهای اسرائیلی روبه‌رو شده و مهاجم کشته شد.

این فلسطینی ۱۶ ساله از اهالی دهکده «جبل مکبر» در نزدیکی این بلوار یهودی نشین بود؛ تلویزیون حماس اعلام کرد، این مهاجم پسرعموی دو فلسطینی بود که روز سه‌شنبه گذشته در حمله دوگانه با چاقو و اسلحه به مسافران یک اتوبوس شهری در همین محل حمله کرده و دو تن را کشته و هشت تن را زخمی کردند.

حماس از «شهادت‌طلبان» خواست به زیر گرفتن رهگذران اسرائیلی روی آورند

در همین حال تلویزیون حماس روز شنبه اعلام کرد، این سازمان از فلسطینی های آماده «شهادت» می خواهد به جای چاقو زدن به اسرائیلی‌ها، حمله با خودرو به رهگذران در خیابان های اسرائیل را شدت بخشند، زیرا به گفته حماس، اسرائیل برای مقابله با مهاجمان با چاقو تدابیر شدید امنیتی برقرار کرده است.

رهبران حماس و رسانه های آن، چاقوزنی به مردم اسرائیل را به عنوان عملی «قهرمانانه» مورد تحسین قرار داده و آن را «انتفاضه سوم» نامیده اند.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس در باریکه غزه، در پیامی که جمعه برای طرفداران حماس در استانبول ترکیه پخش شد، ابراز «اطمینان» کرد که با این حملات «رهایی قدس نزدیک است».

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در نخستین اظهار نظر علنی خود درباره این بحران، روز جمعه در واشینگتن گفت که اسرائیل حق دارد از امنیت مردم خود در برابر حمله با چاقو و خشونت های خیابانی دفاع کند.

آقای اوباما رهبران دو طرف را به خودداری از بیان سخنان تحریک‌آمیز فرا خواند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه، ۲۴ مهر، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت‌وگوی تلفنی جداگانه کرده بود.

در این میان اتحادیه روزنامه نگاران فلسطینی از فلسطینی ها خواسته است از جا زدن خود به عنوان خبرنگار و فیلمبردار خودداری کنند زیرا با این عمل، روزنامه‌نگاران و فیلمبرداران واقعی را به خطر می‌اندازند.

این بیانیه اتحادیه روزنامه نگاران فلسطینی در پی آن صادر شد که یک مهاجم چاقوبه‌دست فلسطینی روز جمعه خود را به عنوان فیلمبردار جا زده و با زدن علامت «پرس» بر لباس خود، به میان سربازان اسرائیلی رفته و زمانی که یک سرباز را زخمی کرد، سریعاً به دست سربازان دیگر کشته شد.

ارتش اسرائیل تا قبل از این حادثه، به فیلمبرداران و عکاسان فلسطینی نیز اجازه می داد که در میان سربازان تردد کرده و از رخدادها فیلم و عکس بگیرند.

همزمان، اسرائیل دو فیلمبردار فلسطینی دیگر را که روز جمعه دقایقی قبل از حمله مهاجم چاقوبه‌دست از او فیلم می گرفتند، مورد تحقیق قرار داد.

اسرائیل مشکوک است که حماس از قصد این فرد برای حمله آگاه بود و برای همین بود که این حمله و مرگ این مهاجم را پخش مستقیم می کرد.

همزمان فلسطینی ها می گویند، در رخدادهای روز جمعه، ۲۴ مهر، تا بامداد شنبه نیز چهار کشته داده اند؛ سه تن از کشته ها تظاهرکنندگانی بودند که با عبور از جداره مرزی وارد خاک اسرائیل شده و بطری آتش‌زا و سنگ پرتاب می کردند.

در ۱۷ روز گذشته، هشت اسرائیلی کشته و دهها اسرائیلی دیگر زخمی شده اند و در میان فلسطینی ها نیز شمار کشته ها به ۴۰ نفر نزدیک می شود، که اکثر آنها عاملان حمله با چاقو بوده اند.

XS
SM
MD
LG