لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

«پیشروی» ارتش سوریه «با حمایت ایران، روسیه و حزب‌الله» در حلب


این تصویر گروهی از سربازان ارتش سوریه (یا حامیان) آنها را ۲۴ مهر ماه، در نزدیکی پایگاه کویرس نشان می‌دهد
این تصویر گروهی از سربازان ارتش سوریه (یا حامیان) آنها را ۲۴ مهر ماه، در نزدیکی پایگاه کویرس نشان می‌دهد

بنا بر تازه‌ترین گزارش‌ها از سوریه، عملیات اخیر ارتش آن کشور، با حمایت «ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان»، در حلب پیشروی کرده است. همزمان، کوبا فرستادن نیروی نظامی برای حمایت از اسد را تکذیب کرد.

«پیشروی» در حلب

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید ارتش سوریه، با حمایت نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان، در حالی‌که از حمایت هوایی روسیه برخوردار است، توانسته در ۲۵ مهر ماه، کنترل مناطقی را در حلب از دست گروهی از اسلام‌گرایان خارج کند.

بنا بر گزارش‌ها، ارتش اسد و حامیان او در حال حاضر بر پاکسازی جنوب حلب از نیروهای مخالف متمرکز هستند، و نه ادامه پیشروی در شهر حلب.

کنترل این شهر شمالی سوریه، در حال حاضر بین نیروهای اسد و حامیان او و گروهی از مخالفان، از جمله گروه‌های افراطی اسلام‌گرا، تقسیم شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که با منابعی در خود آن کشور در ارتباط است، از کشته شدن «۱۷ تن از پیکارجویان اسلام‌گرا» و «هشت نفر از نیروهای ارتش یا حامیان آن» در درگیری‌های روزهای جمعه و شنبه خبر داده است.

پیش از جنگ، حلب، در نزدیکی مرزهای ترکیه، بزرگ‌ترین شهر و مرکز تجاری و صنعتی سوریه به شمار می‌رفت.

عملیات تازه ارتش سوریه و حامیان آن طی روزهای گذشته آغاز شده است.

نیروهای حامی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در تلاش هستند تا در مناطق شرقی نیز راهی بگشایند و بتوانند محاصره پایگاه هوایی «کویرس» توسط گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را بشکنند.

نقشه شهر حلب در سوریه
نقشه شهر حلب در سوریه

خبرگزاری فارس، پیشتر در «گزارشی اختصاصی» گفته بود نیروهای اسد و حزب‌الله لبنان، با حملات جنگنده‌های روسیه، توانسته‌اند ارتفاعات «تل‌النعام» و شهرک‌های مجاور آن را در دست گیرند. به گزارش فارس، کنترل این مناطق «گامی بزرگ» برای رسیدن به پایگاه کویرس است.

ارتش سوریه در عین حال خبر از نبردهایی برای بازپس‌گیری مناطقی در حما، ادلب و لاذقیه داده است. مناطقی که در ماه‌های گذشته از کنترل نیروهای اسد و حامیان او خارج شده بود.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در ۴۸ ساعت گذشته دست‌کم ۷۲ نفر از جمله ۳۱ زن و کودک، نیز در درگیری‌های حمص کشته شده‌اند.

کوبا اعزام نیرو به سوریه را تکذیب کرد

هاوانا به گزارش‌های منتشر شده در مورد اعزام نیروهای ارتش کوبا برای حمایت از بشار اسد، به سوریه، واکنش نشان داده و آن‌ها را تکذیب کرده است.

پیشتر موسسه مطالعات کوبا در دانشگاه میامی، در گزارشی «تائیدنشده» گفته بود ارتش کوبا، در پی ورود روسیه به کارزار سوریه، برای حمایت از بشار اسد، به سوریه نیروی نظامی فرستاده است.

شبکه خبری «فاکس» نیز با استناد به گفته‌های یک مقام دولتی ایالات متحده که نامش را فاش نکرده، این گزارش‌ها را «تائید» کرده بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این موضوع سپس در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه گذشته گفته بود شاهدی بر این مدعا دیده نشده است.

وزارت خارجه کوبا نیز ۲۵ مهر ماه این گزارش‌ها را تکذیب کرده و آن‌ها را «غیر مسئولانه» و «بی‌اساس» نامیده است.

XS
SM
MD
LG