لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

مرکز تحقیقات ایدز ایران: متوسط سن زنان کارگر جنسی ۳۸ سال است


 ۷۰ درصد زنان «تن فروشِ» شرکت کننده در یک پژوهش «عمدتا» در ۱۸ یا ۱۹ سالگی «تن فروشی» را آغاز کرده‌اند.
۷۰ درصد زنان «تن فروشِ» شرکت کننده در یک پژوهش «عمدتا» در ۱۸ یا ۱۹ سالگی «تن فروشی» را آغاز کرده‌اند.

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، نتایج یک تحقیق درباره «زنان کارگر جنسی» را «تکان دهنده» خواند و از اینکه سن این زنان «بین ۱۸ تا ۵۶ سال» و «متوسط سن» آنها ۳۸ سال است، ابراز «نگرانی» کرد.

درهمین حال ژاله شادی طلب، جامعه‌شناس، نیز گفت که ۷۰ درصد زنان «تن فروشِ» شرکت کننده در یک پژوهش «عمدتا» در ۱۸ یا ۱۹ سالگی «تن فروشی» را آغاز کرده‌اند.

مینو محرز همچنین گفته است: «۵۰۰ زن معتاد خیابانی» در شهر تهران «برای تامین مواد خود کارگر جنسی هستند که از هر ۱۴ نفر آن‌ها دو نفر مبتلا به HIV مثبت است.»
همچنین بر اساس نتایج یک پژوهش ۶۸ درصد از «زنان مجرد تن فروش» و ۷۵ درصد از «زنان مطلقه تن فروش» هرگز آزمایش ایدز نداده اند و یا از لوازم پیشگیری استفاده نمی‌کرده اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی معاونت زنان ریاست جمهوری عصر یکشنبه، ۲۶مهرماه، نخستین نشست تخصصی خود را از سلسله نشست های تخصصی «سلامت زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن فروشی» برگزار کرد.

دراین نشست مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، با اشاره به نتایج یک تحقیق انجام شده در سال ۹۱ و ۹۲ بر روی ۱۶۱ «زن تن فروش» گفت که «۵ درصد» از این افراد مبتلا به HIV مثبت بودند که سن آن‌ها نیز «بین ۱۸ تا ۵۶ سال» بود و «نکته نگران کننده این است که به طور متوسط زنان کارگر جنسی دارای ۳۸ سال سن هستند.»

به گفته خانم محرز، تنها ۴۴ درصد از این زنان از لوازم پیشگیری استفاده می‌کنند و «حتی این تعداد نیز در صورت گرفتن وجه بیشتر از استفاده چنین لوازمی خودداری می‌کنند.»

وی گفت: «میانگین سنی اولین رابطه جنسی زنان یاد شده در ۱۶ سالگی بوده و حتی در بین افراد حاضر در پژوهش ما فردی را داشتیم که در هشت سالگی اولین رابطه جنسی خود را داشته است.»

رئیس مرکز تحقیقات ایدز تاکید کرد: «نتایج تحقیقات ما تکان دهنده است و من مطمئنم در حال حاضر وضعیت به مراتب بسیار بد‌تر از دو سال گذشته شده است زیرا ما هیچ اقدام راهبردی در این خصوص در کشور انجام نمی‌دهیم.»

پیش از این گزارش هایی درباره افزایش تعداد «زنان خیابانی» منتشر شده اما هیچ یک از مقامات رسمی آمار دقیقی درباره تعداد این زنان اعلام نکرده‌اند.

امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس آسیبهای اجتماعی، در سال ۸۸ گفته بود که بیش از شش هزار نفر با عنوان «زنان خیابانی» در کل کشور زندانی هستند.

وی همچنین در سال ۸۵ برآورد کرده بود که «دست کم ۳۰۰ هزار زن خیابانی در تهران زندگی می‌کنند.»

این آمار هیچگاه از سوی مقامات رسمی تائید نشده و مقامات سازمان بهزیستی آماری کمتر از ۱۰ هزار نفر را درباره این زنان اعلام کرده‌اند.

«۱۸ درصد زنان تن فروش به اجبار والدین اقدام به تن فروشی کرده اند»

در نشست روز یک شنبه معاونت زنان ریاست جمهوری ژاله شادی طلب، جامعه‌شناس، نیز با اشاره به نتایج یک پژوهش که در هشت سال پیش بر روی ۲۹۸ «زن تن فروش» انجام شده گفت که «تن‌ها ۱۲ درصد» زنان حاضر در این پژوهش قبل از «گرایش به تن فروشی» تجربه ورود به زندان را داشته اند.

به گفته خانم شادی طالب، «کمتر از هفت درصد» آن‌ها اظهار کردند که برای تامین هزینه های مصرف مواد مخدر خود اقدام به «تن فروشی» کردهاند و «این در حالیست که معمولا این تصور در جامعه وجود دارد که این افراد برای تامین مواد خود وارد پروسه تن فروشی می‌شوند.»

وی اضافه کرد: «۷۶ درصد زنان حاضر در این پژوهش اظهار کردند که هرگز سابقه فرار از منزل را نداشته اند. پس این تصور که خیلی‌ها گمان می‌کنند اکثر آن‌ها افراد فراری هستند اصلا صحت ندارد.»

براساس نتایج این پژوهش، ۹ درصد این زنان «برای نخستین بار به اجبار شوهر» و ۱۸ درصد «به اجبار والدین (غالبا پدر)» اقدام به «تن فروشی» کرده اند.

به گفته خانم شادی طلب، ۷۰ درصد زنان شرکت کننده در این پژوهش کمتر از ۵ سال بود که «تن فروشی» را آغاز کرده بودند و «عمدتا شروع آنها نیز در ۱۸ یا ۱۹ سالگی بوده است.»

«حدود ۱۴ درصد زنان تن فروش» فوق دیپلم و لیسانس بودند

براساس این گزارش، ۸۰ درصد این زنان اعلام کرده اند که هیچ شغلی نداشتند و در عین حال مسئول تامین زندگی چند نفر بوده اند.

به گفته خانم شادی طلب، ۲۲ درصد از این زنان شاغل بودهاند که هشت درصد آن‌ها کارمند امور اداری بازرگانی، هفت درصد منشی، چهار درصد فروشنده، هفت درصد آرایشگر، پنج درصد کارگر و دو درصد «کار سیاه» داشته‌اند.

شش درصد شرکت کنندگان دراین پژوهش بیسواد، «بیشترین گروه» دارای تحصیلات راهنمایی و ابتدایی و سپس دیپلمه‌ها بوده‌اند.

این جامعه‌شناس اضافه کرد: «حدود ۱۴ درصد آن‌ها دارای تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس بودهاند که این مسئله هشداری است که گرفتن مدرک دانشگاهی لزوما به معنای کسب شغل برای تامین زندگی نیست.»

براساس این گزارش، «اغلب» زنان شرکت کننده دراین پژوهش برای اولین بار در سن ۱۵ تا ۱۸ سال ازدواج کرده بودند و «تعدادی» هم در سن کمتر از ۱۵ سال ازدواج کرده بودند.

خانم شادی طلب گفت که «اغلب» مشتریان این زنان مردان ۳۰ تا ۵۰ ساله هستند که نیمی از آن‌ها متاهل، ۳۷ درصد دارای «تحصیلات عالیه»، ۳۳ درصد دارای تحصیلات دبیرستانی بودند و ۴۴ درصد «در گروههای پردرآمد» قرار دارند.

دراین نشست لیلا ارشد، مددکار اجتماعی و مدیرعامل خانه خورشید، نیز ضمن هشدار درباره وضعیت کودکان «زنان کارتن خواب کارگر جنسی» پیشنهاد کرد که این زنان درصورتی که تمایل به فرزندآوری ندارند عمل جراحی توبکتومی (بستن لوله های رحمی زنان) شوند.

XS
SM
MD
LG