لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

تل ابیض به مناطق تحت مدیریت کردهای سوریه «پیوست»


نیروهای «یگان‌های مدافع خلق» در تل ابیض
نیروهای «یگان‌های مدافع خلق» در تل ابیض

دو مقام مسئول محلی که خواستند نامشان فاش نشود روز چهارشنبه ۲۹ مهر به خبرگزاری رویترز گفتند که شهرک تل ابیض، واقع در استان رَقّه سوریه و هم‌مرز با ترکیه​، رسماً به مناطق تحت مدیریت کُردهای سوریه پیوسته‌است.

بنا بر گفته این دو مسئول «شورای اداره محلی تل ابیض که نمایندگانی از عرب‌ها، کُردها، ترکمن‌ها و ارامنه در آن حضور دارند، پیوستن تل‌ابیض را به مناطقی اعلام کردند که به صورت خودمختار توسط کُردهای [سوریه] اداره می‌شود.»

پیش از این، در همین روز، «دلیل عثمان»، مسئول اداره محلی مناطق کُردنشین در شمال سوریه، از برپایی یک ناحیه خودمختار در تقسیمات کشوری، در شهرک تل ابیض سخن گفته بود اما به نوشته رویترز اظهارات وی پس از آن تکذیب شده‌است.

یگان‌های مدافع خلق»، متشکل از افراد مسلح مناطق کردنشین سوریه، اواخر خردادماه گذشته با پشتیبانی هوایی و تسلیحاتی آمریکا، شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» (داعش) را از شهرک تل ابیض بیرون راندند.

تل ابیض که اکثریت ساکنان آن را عرب‌های سنی تشکیل می‌دهند در استان رقه قرار دارد که پایتخت گروه «حکومت اسلامی» در سوریه به شمار می‌آید.

پیش از این در شمال سوریه و به موازات مرز ترکیه، مناطق کوبانی، جزیره، و عفرین، به عنوان نواحی جداگانه خودمختار تحت مدیریت کُردهای سوریه اعلام شده‌اند.

کوبانی و جزیره در بخش شرقی و در نزدیکی مرز عراق قرار دارند، در حالی که عفرین در غرب تل ابیض قرار دارد.

پیوستن تل ابیض به مناطق تحت مدیریت کردهای سوریه بدین معنی است که دو ناحیه خودمختار اعلام‌شده کوبانی و جزیره در شمال سوریه هم‌اینک به یکدیگر متصل شده‌اند.

ترکیه همواره نسبت به تحرکات نیروهای کُرد در شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و آنکارا، ۲۲ مهر ماه به ایالات متحده و روسیه نسبت به هرگونه کمک به کُردهای سوریه هشدار داده بود.

وزارت امور خارجه ترکیه سفرای آمریکا و روسیه در آنکارا را احضار و نگرانی خود را از احتمال کمک این دو کشور به حزب اتحاد دموکراتیک کُرد سوریه ابراز اعلام کرده بود.

«یگان‌های مدافع خلق»، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه است که ترکیه آن را گروهی نزدیک به حزب پ‌کاکا می‌داند. آنکارا، واشینگتن و اتحادیه اروپا، پ‌کاکا را گروهی تروریستی به شمار می‌آورند.

احمد داوود اغلو نخست‌وزیر ترکیه نیز هفته گذشته تصریح کرده بود که آنکارا اجازه هیچ‌گونه «همکاری با گروه‌های تروریستی را که علیه ترکیه در حال جنگ هستند نمی‌دهد.»

او افزود که «رابطه نزدیکی» میان حزب اتحاد دموکراتیک و حزب کارگران کردستان وجود دارد؛ وی ادامه داد: «همانگونه که ایالات متحده و هم‌پیمانانش اجازه اسلحه‌رسانی به القاعده و شاخه‌هایش را نمی‌دهند، ترکیه نیز اجازه دادن اسلحه به حزب کارگران کردستان و شاخه‌هایش را نمی‌دهد.»

پس از آغاز حملات هوایی روسیه علیه مخالفان حکومت اسد در سوریه، کردها ضمن استقبال از این اقدام، خواستار کمک تسلیحاتی مسکو شدند.

پس از آن صالح مسلم رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه به مسکو رفت و با میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار، اوضاع سوریه و مناطق اطراف آن و همچنین «ضرورت متحد کردن تلاش‌ها برای مقابله با خطر گروه حکومت اسلامی و دیگر گروه‌های تروریستی» را به بحث گذاشتند.

هنوز ترکیه، دولت سوریه و گروه‌های مخالف حکومت اسد به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند

XS
SM
MD
LG