لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

صالحی: سند بازسازی راکتور اراک بین ایران و ۱+۵ در حال تدوین است


علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران

رییس سازمان انرژی اتمی ایران از تدوین «سند رسمی»درباره بازطراحی راکتور اراک خبر داد و گفت که پس از امضای این سند از سوی ایران و گروه ۵+۱، به دستور رییس جمهوری ایران، «قلب راکتور اراک» خارج خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،علی اکبر صالحی روز دوشنبه، چهارم آبان،ابراز امیدواری کرد که این سند «به زودی» به امضای ایران و گروه ۵+۱ برسد.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای صالحی با اشاره به اینکه بررسی «سند رسمی»مربوط به راکتور اراک «در مراحل پایانی خود قرار دارد»، ابراز امیدواری کرد که «ظرف چند روز آینده» وزیران خارجه ایران وگروه ۵+۱ این سند را امضا کنند.

نمایندگان ایران، آمریکا و چین۲۶ مهر ماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که نوسازی و بازطراحی رآکتور اراک «با مدیریت و رهبری ایران» انجام خواهد شد.

تاسیسات آب سنگین اراک و بیرون آوردن هسته آن، قبل و بعد از توافق اتمی وین موضوع بحث و جدل‌های بسیاری بوده است.

غرب با این گفته که این تاسیسات می‌تواند پلوتونیوم قابل استفاده در سلاح هسته‌ای را تولید کند، خواستار تغییراتی ساختاری در آن بود.

آیت الله علی خامنه ای،رهبر جمهوری اسلامی، در نامه خود به رئیس جمهوری ایران برای تائید توافق اتمی وین اعلام کرده است که اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ آب سنگین اراک «تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد».

وی همچنین تاکید کرد است که «معامله‌ اورانیوم غنی‌‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن در این‌ باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. »

آقای خامنه‌ای این شرط را مطرح کرده که اقدامات مربوط به این دو بند «تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پایان پرونده موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نماید».

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، قرار است روز ۱۵ دسامبر گزارش نهایی خود را در باره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران یا (پی ام دی) به شورای حکام ارائه کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه ۲۶ مهر گام‌های رسمی مربوط به برچیده شدن تحریم‌ها در صورت عمل کردن ایران به تعهدات مندرج در برجام را اتخاذ کردند.

در همین حال محمد جواد ظریف،وزیر خارجه ایران،روز دوشنبه ضمن تشکر از نامه رهبر جمهوری اسلامی برای تائید توافق اتمی وین خطاب به نمایندگان مجلس گفت: « از این پس همه در یک جبهه تلاش مستمری خواهیم داشت تا ... به بهترین نحو برجام را به شکلی اجرا کنیم که بیشترین منافع به مردم،مقاومت اسلامی و دوستداران انقلاب اسلامی متوجه شود.»

علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، ۲۵ مرداد، گفته بود که ایران پس از توافق اتمی وین «توان بیشتری» برای پشتیبانی از «دوستان خود در منطقه» خواهد داشت و «محور مقاومت» در منطقه تقویت خواهد شد.

با این حالبه گفته علیرضا زاکانی،رئیس کمیسیون برجام، سردار وحیدی به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح «فایل محرمانه مهمی» را در کمیسیون برجام ارائه کرده و ادعاهای مقامات دولت مبنی بر تقویت شدن«بیداری اسلامی» پس از توافق اتمی وین را «بی‌اساس» خوانده است.

ایران از گروه‌های حزب‌الله و حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه و همچنین حکومت سوریه به عنوان «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

«۲۵۰ میلیون یورو» هزینه خرید تجهیزات بیمارستان هسته ای ایران

روز دوشنبه تفاهم نامه ساخت نخستین بیمارستان هسته ای ایراناز سوی علی اکبر صالحی،رئیس سازمان انرژی اتمی، حسن هاشمی،وزیر بهداشت و محمدباقر قالیباف،شهردار تهران،امضاء شد.

علی اکبر صالحی،رئیس سازمان انرژی اتمی، اعلام کرد که برای تامین تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان حدود ۲۵۰ میلیون یورو نیاز است.

به گفته آقای صالحی، منابع ریالی مورد نیاز این پروژه «تضمین شده» و دربارهمنابع ارزی مورد نیاز هم در سفرهای حسن روحانی،رئیس جمهوری ایران،«با برخی کشورها هماهنگ شده تا این پروژه را فاینانس کنند که در صورت تحقق آن این پروژه تسریع می شود.»

وی ابراز امیدواری کرد که این بیمارستان ظرف چهار تا پنج سال آینده «به نتیجه برسد » و همچنین افرادی به کشورهای سازنده تجهیزات پیشرفته آن فرستاده شوند تا برای به کارگیری آنها آموزش ببینند.

XS
SM
MD
LG