لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

افخم: ظریف با تایید بالاترین مقام‌های عالی کشور به وین رفت


 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

مرضیه افخم،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه هفتم آبان گفته است،‌ محمد جواد ظریف با «تایید بالاترین مقام‌های عالی کشور» در نشست حل بحران سوریه در وین، پایتخت اتریش، شرکت می کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر وزیر امور خارجه ایران به وین اظهار داشت:« سفرمحمد جواد ظریف به وین با تایید بالاترین مقامات عالی کشور انجام شد.»

علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی، عالی ترین مقام حکومت ایران محسوب می شود.

ایران برای نخستین بار به مذاکرات بین المللی حل بحران سوریه در وین دعوت شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه هفتم آبان وارد وین شده است. گزارش‌ها حاکی است که وی در این روز با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار کرده است.

نشست حل بحران سوریه روز جمعه هشتم آبان با حضور مریکا، روسیه، عربستان، قطر، ترکیه، ایران، لبنان، عراق، مصر، فرانسه، بریتانیا و آلمان در «هتل امپریال» وین برگزار خواهد شد.

عربستان از مخالفان اصلی حضور ایران در مذاکرات حل بحران سوریه بوده است و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز پنجشنبه گفته است،نشست وین آزمونی برای ایران و روسیه خواهد بود تا مشخص شود که چقدر مصمم به یافتن راه‌حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه هستند.

این در حالی است که محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در بدو ورود به وین گفته است: «ظاهرا کسانی که در این تلاش‌ها شرکت داشتند به این نتیجه رسیده اند که بدون حضور ایران امکان رسیدن به یک راه حل معقول و منطقی برای سوریه وجود ندارد.»

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی اضافه کرده است:«بدون حضور ایران امکان رسیدن به یک راه حل معقول برای سوریه وجود ندارد.»

این در حالی است که تام شانون، مشاور وزارت خارجه آمریکا گفته است: جان کری در این نشست قصد دارد ببیند که آیا تهران و مسکو تمایل دارند که بشار اسد را به کناره گیری از قدرت ترغیب کنند یا نه.

به گزارش رویترز، این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: جان کری در نشست وین ارزیابی خواهد کرد که تا به کجا ایران و روسیه «آماده اند تا با همکاری جامعه بین المللی آقای اسد را ترغیب کنند در جریان روند گذار سیاسی در سوریه از قدرت کناره گیری کند.»

آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت هستند این در حالی است که ایران و روسیه ضمن حمایت از رییس حکومت سوریه با این خواسته مخالف هستند.

در همین حال، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیرامور خارجه آلمان ، روز پنجشنبه در آتن گفته است، چنانچه در نشست بحران سوریه در وین در روز جمعه بر روی اصولی کلی مانند حفظ یکپارچگی سوریه و تشکیل یک دولت انتقالی توافق بشود، این خود یک موفقیت است.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آلمان گفته است: «فردا یک تحول چشمگیری روی نخواهد داد.»

نهادهای مدافع حقوق بشر می گویند، از زمان آغاز بحران در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون دست کم ۲۵۰ هزار نفر کشته شده و میلیون ها نفر آوراه شده اند.

XS
SM
MD
LG