لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

رییس مجلس ایران: ردّ غضنفر رکن‌آبادی در عربستان پیدا شده است


غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان
غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان

رییس مجلس ایران روز جمعه هشتم آبان بدون اشاره به جزئیات گفت که «ردّ» غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان که در حادثه منا مفقود شده، پیدا شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی همچنین تعداد کشته شدگان حادثه منا را «هفت هزار» نفر ذکر و دولت عربستان سعودی را متهم کرد که «به دنبال سرپوش گذاشتن» بر این حادثه است.

آقای لاریجانی گفت: «آقای رکن‌آبادی را به بیمارستان منتقل کردند که عربستان این موضوع را رد کرد، البته ردّ وی پیدا شده است».

وی جزئیات بیشتری درباره ادعای خود بیان نکرده است.

علاء‌الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز روز ۲۸ مهر به نقل از مقام‌های وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود که آقای رکن آبادی در حادثه منا زنده بوده و «با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده»، اما پس از آن مفقود شده است.

در همین حال، حسین نوش‌آبادی معاون پارلمانی وزیر ارشاد روز چهارشنبه ششم آبان گفته بود که «هرچقدر می‌گذرد فرضیه ربایش زائران مفقود ایرانی و انتقال آنها به خارج از عربستان تقویت می‌شود».

این گفته‌ها در حالی بیان شده است که پیش از این حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر خارجه، گفته بود که شواهد و قرائن و مشاهدات شخصی او از محل حادثه «احتمال ربایش را تایید نمی‌کند».

پیش از این وب‌سایت «میدان ۷۲» بر اساس «شنیده‌ها»ی خود اعلام کرده بود که «۱۶ نفر از مسئولان و رده‌های بالای امنیتی، نظامی و دیپلماتیک» جمهوری اسلامی در حادثه منا مفقود شده‌اند.

علی‌اصغر فولادگر، رییس دفتر اطلاعات راهبردی سپاه پاسداران، از جمله افراد مفقود شده در حادثه منا است و برخی از منابع از جمله خبرگزاری رسا، از او به عنوان «معاون سرلشکر صفوی» مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی و فرمانده سابق سپاه پاسداران نام برده‌اند.

برخی از وب‌سایت‌های خبری نیز از حسن دانش، فواد مشغلی، عمار میرانصاری و سید حسن حسنی به عنوان دیگر نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برده‌اند که در این حادثه مفقود شده‌اند.

آقای لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تعداد کشته‌های حادثه منا را هفت هزار نفر ذکر کرد و افزود: «وقتی موضوع و تعداد کشته‌ها را به پوتین رییس‌جمهوری روسیه بیان کردم خیلی تعجب کرد و نمی‌دانست ابعاد این فاجعه به این بزرگی است».

وی با اشاره به شنیده‌ها گفت که۱۵۰۰ نفر از کشته‌ها «مربوط به کشور عربستان است».

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه اعلام کرده بود که برخلاف آمار ارائه شده توسط مقام‌های عربستان سعودی درباره تلفات حادثه منا، براساس آمار جمع اوری شده توسط این خبرگزاری دست کم ۲۰۷۰ نفر در این حادثه کشته شده‌اند.

روز دوم مهر در جریان اجرای بخشی از مناسک حج در «منا» صد‌ها زائر از ملیت‌های مختلف زیر دست‌وپا کشته شدند. عربستان سعودی پیشتر اعلام کرده بود که در این حادثه ۷۶۹ نفر کشته و ۹۳۴ زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG