لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

کارشناس سپاه: خبرنگاران بازداشتی به شبکه‌های جاسوسی غرب وابسته بودند


تلویزیون جمهوری اسلامی با پخش اظهارات یکی از «کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران»، روزنامه‌نگارانی را که به تازگی در ایران بازداشت شده‌اند، وابسته به «شبکه‌های سازماندهی‌شده» نهادهای جاسوسی غرب نامید.

این رسانه شامگاه سه‌شنبه، ۱۲ آبان، گفت‌وگویی با فردی به نام «عاصف» را پخش کرد که مدعی‌ است بازداشت اخیر فعالان رسانه‌ای در ایران مرتبط با «یک فرایند پیچیده و هرمی چندلایه شبکه‌سازی از خبرنگاران داخلی» است.

به گفته وی، در این پرونده «مجموعه‌ای از مجرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در راستای ادراک‌سازی و اولویت‌سازی برای افکار عمومی تلاش می‌کردند» که به دنبال «دو سال» کار سازمان اطلاعات سپاه «کشف و دستگیر» شدند.

گزارش پروانه وحیدمنش از بازداشت خبرنگاران در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:39 0:00
لینک مستقیم

این گزارش به اسم روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده اشاره نمی‌کند، اما رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نظیر وبسایت خبری «راه دانا» و خبرگزاری فارس از عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی نام برده‌اند که ظاهرا همراه با سه فعال رسانه‌ای دیگر بازداشت شده‌اند.

به نوشته وبسایت «راه دانا»، این دو چهره با «شبکه نفوذ آمریکا» مرتبط بودند که با دستور مقام قضایی بازداشت شده‌اند.

عیسی سحرخیز که در دولت محمد خاتمی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود از روزنامه‌نگاران نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی محسوب می‌شود که به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ بازداشت و به مدت چهار سال زندانی شد.

احسان مازندرانی هم مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است که سابقه همکاری با روزنامه‌های اصلاح‌طلب مانند اعتماد و آفتاب یزد را دارد.

کارشناس سازمان اطلاعات سپاه می‌گوید که در پرونده روزنامه‌نگاران بازداشتی «ردپای سرویس‌های جاسوسی آمریکایی و اروپایی دیده می‌شود».

به گفته وی، این فرایند «با هدایت سیاسی و دیپلماتیک انگلستان» انجام می‌شود و «اعضای این شبکه» از طریق «بنیادهای وابسته به وزارت‌های امور خارجه هلند، انگلستان و سوئد برای شبکه‌سازی در داخل ایران و جذب برخی از نخبگان رسانه‌ای تلاش کردند».

«بزک کردن چهره آمریکا، زمینه‌سازی برای حضور رسمی‌ آمریکایی‌ها در ایران و جریان‌سازی جعلی حقوق بشر» نیز دیگر مواردی است که به گفته این عضو سپاه پاسداران، جزو اهداف «شبکه» یادشده بوده است.

پیش از این به دنبال توافق اتمی ایران با آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵، رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که آمریکا از طریق توافق هسته‌ای به دنبال «نفوذ» در ایران بوده و باید با آن مقابله کرد.

XS
SM
MD
LG