لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

پروازهای روسیه به مصر متوقف شد


ولادیمیر پوتین روز جمعه،۱۵ آبان ماه، دستور تعلیق کلیه پرواز‌ها به مقصد مصر را صادر کرد
ولادیمیر پوتین روز جمعه،۱۵ آبان ماه، دستور تعلیق کلیه پرواز‌ها به مقصد مصر را صادر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه،روز جمعه،۱۵ آبان ماه، دستور تعلیق کلیه پرواز‌ها به مقصد مصر را صادر کرده است. پیشتر رهبران آمریکا و بریتانیا براساس گزارش های اطلاعاتی، احتمال انفجار بمب در هواپیمای روسی را بسیار جدی توصیف کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری روسیه این تصمیم را در پاسخ به پیشنهاد مقام‌های امنیتی مسکو گرفته است. بر این اساس، الکساندر بورتنیکوف، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات روسیه، به رئیس‌جمهوری توصیه کرده بود که تمامی پروازهای مسافری به مصر را به حالت تعلیق درآورد.

در همین راستا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز جمعه، ۱۵ آبان، اعلام کرد که روسیه در حال طرح ریزی ساز و کاری برای بازگرداندن شهروندان روسی از مصر است.

پیشتر رئیس جمهوری روسیه و مقام‌های مصری احتمال بمب‌گذاری در هواپیمای چار‌تر خطوط هوایی «کوگالیماویا» را صرفاً گمانه‌زنی توصیف کرده‌اند.
آقای پوتین پیش‌تر گفته بود که باید برای مشخص شدن نتایج بررسی‌های کار‌شناسی «همه اقدامات لازم را انجام داد.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه، چهاردهم آبان ماه، در مصاحبه با یک ایستگاه رادیویی در آمریکا گفت: احتمال اینکه انفجار بمب، موجب سقوط هواپیمای ایرباس روسی بر فراز صحرای سینا شده باشد بسیار جدی است.

در حالی که لندن پرواز‌ها با مبدأ و مقصد «شرم‌الشیخ» را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده، مصر تصمیم بریتانیا را «بی‌دلیل» خوانده‌ است و بنابر گزارش‌ها از انجام پروازهای «نجات» بریتانیا جلوگیری کرده است. به نوشته روزنامه گاردین، طی سه روز گذشته هزاران گردشگر بریتانیایی در شهر «شرم‌الشیخ» در انتظار بازگشت به خانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

شرکت هواپیمایی «ایزی جت» هم در بیانیه‌ای که روز جمعه، پانزدهم آبان، بر روی سایت این شرکت منتشر شد، اعلام کرد که «برنامه‌های نجات» مسافران بریتانیایی از «شرم‌الشیخ» با دخالت مقام‌های مصری متوقف شده است.

دیوید کامرون،نخست وزیر بریتانیا، پیش‌تر از تصمیم لندن در تعلیق پروازهای بریتانیایی به شرم‌الشیخ دفاع کرده بود. نخست وزیر بریتانیا در عین حال تصریح کرده بود که با این وجود نمی‌توان «با اطمینان» گفت که بمب‌گذاری تروریسی دلیل سقوط هواپیمای روسی دانست.

اینک روزنامه گاردین به نقل از پاتریک مک‌لوگلین، وزیر حمل و نقل بریتانیا، روز جمعه اعلام کرد که لندن تمامی پروازهای برگشتی از شرم‌الشیخ را «بدون بار» انجام خواهد داد. دلیل این تصمیم دولت بریتانیا – به گفته آقای مک‌لوگین – عدم اطمینان دولت به تمهیدات امنیتی در فرودگاه مصری است. بر اساس این گزارش، شرکت هواپیمایی هلندی «کِی اِل اِم» هم به مسافران خود در شرم‌الشیخ گفته که تنها اجازه خواهند داشت «یک کیف دستی» را با خود حمل کنند.

هواپیمای چار‌تر ایرباس روسی شنبه گذشته در حالی با ۲۲۴ مسافر برفراز صحرای سینا منهدم شد که اندکی بعد برخی انگشت اتهام را به سوی شاخه مصر گروه موسوم به حکومت اسلامی نشانه رفتند. به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از سقوط هواپیمای ایرباس A۳۲۱ متعلق به روسیه، یک گروه وابسته به گروه حکومت اسلامی در پیامی صوتی بر روی شبکه اجتماعی توئی‌تر، مسئولیت این حادثه را پذیرفت. بنابر پیام فوق این اقدام در پاسخ به حملات هوایی روسیه انجام شد که، به گفته این گروه، «باعث کشته شدن صد‌ها مسلمان در سوریه شد». مسکو در‌‌ همان زمان بی‌درنگ این ادعا را رد کرد.

شاخه گروه حکومت اسلامی در صحرای سینا در سال‌های اخیر صد‌ها عضو نیروهای مسلح و پلیس مصر را کشته و اهداف متعلق به کشورهای غربی را نیز هدف حمله قرار داده است.

XS
SM
MD
LG