لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

احمد خاتمی: می‌خواهند ترکیب فعلی خبرگان را برهم بزنند


احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری
احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری

احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، دربارهٔ تلاش عده‌ای برای «برهم زدن» ترکیب فعلی و تشکیل یک «اقلیت قوی» در این مجلس هشدار داد.

آقای خاتمی روز شنبه ۱۶ آبان، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر تأکید کرد که نگرانی دربارهٔ ترکیب مجلس خبرگان رهبری در انتخابات پیش روی این مجلس «بیشتر شده‌است.»

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: «در برخی محافل گفته‌اند ما نمی‌توانیم اکثریت خبرگان را به‌دست بیاوریم ولی اگر اقلیتی قوی را هم شکل دهیم، موفقیت است.»

وی اضافه کرد: «برخی در جلسات خود به صراحت گفته‌اند که حتی اگر کاندیداهای ما موفق به کسب آراء نشدند مهم نیست، اما باید کاری کنیم تعدادی از جمله سید احمد خاتمی در انتخابات خبرگان رأی نیاورند.»

آقای خاتمی تأکید کرد که باید «تنور» انتخابات مجلس خبرگان «گرم شود، ولی از تنور داغ باید نان پخته دربیاید نه نان سوخته.»

تعدادی از منصوبان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از یک سال پیش از برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری دربارهٔ تلاش اکبر هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان برای کسب کرسی‌های این مجلس هشدار داده‌اند.

در همین حال احمد خاتمی روز جمعه، ۲۴ بهمن ۹۳ نیز گفته بود که اصلاح‌طلبان موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی این مجلس نخواهند شد و این مجلس به گفته او «ولایی» خواهد ماند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز پنج‌شنبه، ۲۵ تیر گفته بود که «گزارش‌هایی» که به شورای نگهبان دربارهٔ انتخابات مجلس خبرگان رهبری می‌رسد، «نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته‌است که «برنامه خاصی» برای حضور در هیئت رئیسه آینده مجلس خبرگان رهبری ندارد، اما احتمال نامزدی خود برای این انتخابات را رد نکرده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

«آغاز ورود آمریکا به کشورها با شرکت‌هایش بوده‌است»

آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود اختلافات جمهوری اسلامی با آمریکا را «بسیار عمیق دانست» و گفت که «زمینه مذاکره» با این کشور وجود ندارد.

وی اضافه کرد: «ما در قصه هسته‌ای یک تهمت را از خودمان دفع کردیم چراکه از ابتدا در پی ساخت سلاح هسته‌ای نبودیم و نخواهیم بود، اما همچنان ۱۸۰ درجه اختلاف ما با آمریکا سر جای خودش باقی است.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی دربارهٔ «تلاش آمریکا برای نفوذ در ایران» گفت که «نفوذ در عرصه فرهنگی انقلاب اسلامی را از مبنا آسیب‌پذیر می‌کند.»

وی اضافه کرد: «به عنوان مثال مک‌دونالد یک ساندویچ است ولی یک برند است و هیچ‌کس نباید مک‌دونالد را با چیزهای دیگری مقایسه کند. در هر کشوری که آمریکا خواسته ورود کند آغاز ورودش با این شرکت‌ها بوده‌است.»

در روزهای گذشته فعالیت و پلمب شدن رستوران «کی‌اف‌سی حلال» در تهران و همچنین ثبت علامت تجاری «مک‌دونالد» در ایران خبرساز شده‌است.

در همین حال غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، روز چهارشنبه از نیروی انتظامی خواسته بود که با راه‌اندازی احتمالی نمایندگی «مک‌دونالد» در تهران «برخوردی جدی» کند.

پس از هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی همچین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بازداشت جمعی از فعالان مطبوعاتی خبر داده و آنان را عضو «شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی» نامیده‌است.

با این حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با اشاره به این دستگیری‌ها هشدار داده‌است که «نباید با کلمه نفوذ بازی» کرد.

در روزهای گذشته خبر بازداشت عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه ایران، و سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، منتشر شده‌است.

XS
SM
MD
LG