لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

«اعتراض حق ماست»؛ تجمع گروهی از فعالان ایرانی در برابر زندان اوین


محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار منتقد ایرانی، با انتشار فیلمی بر وب‌سایت «یوتیوب»، تجمعات و اعتراضات گروهی از فعالان حقوق بشر و کنشگران اجتماعی و سیاسی ایران را در برابر زندان اوین و بزرگراه چمران نشان داده است.

در این تجمع علاوه بر کنشگران، نزدیکان و بستگان گروهی از زندانیان سیاسی نیز حضور داشته‌اند.

آقای نوری‌زاد در صفحه خود در شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» می‌گوید فعالان روز شنبه ۱۶ آبان، در برابر زندان اوین جمع شدند. اما با دخالت نیروهای پلیس به خیابان خارج از محوطه زندان رفته‌اند.

در این تجمع علاوه بر محمد نوری‌زاد، از جمله محمد ملکی، فعال حقوق بشر، نسرین ستوده، حقوقدان، مادر سعید زینالی، دانشجوی معترضی که سال‌هاست ناپدید شده، مادر امید علی‌شناس، فعال حقوق مدنی که در زندان است، شاگردان محمد علی طاهری، بنیانگذار «عرفان حلقه» که او نیز در زندان به سر می‌برد، نیز حضور داشتند.

آقای نوری‌زاد در فیس‌بوک خود نوشته است «با کمی فاصله از جمعیت ما، دو نفر از اعضای خانواده آقای هاشمی رفسنجانی ایستاده بودند. بانو عفت مرعشی همسرش، و فاطمه، دخترش. کمی بعد یاسر، پسر آقای رفسنجانی نیز آمد. اجازه گرفتم برای عکس. همسر آقای هاشمی گفت نه. اما فاطمه راضی اش کرد که: مادر عکس شما همه جا هست چرا اینجا نباشد.»

آنها سپس در مورد مهدی هاشمی رفسنجانی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، که او نیز در زندان است، گفت‌وگو کرده‌اند.

به گفته آقای نوری‌زاد جمعیت فعالان به «۱۵۰ نفر» رسیده است و سپس آنها به صورت گروهی به سمت بزرگراه چمران حرکت کرده‌اند.

تجمع‌کنندگان علاوه بر خواسته‌های خود در ارتباط با حقوق بشر، خواستار آزادی زندانیان سیاسی یا باخبر شدن از وضعیت نزدیکانشان نیز شده‌اند.

XS
SM
MD
LG