لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

نیروی انتظامی:حجاب و عفاف در قم هم رعایت نمی‌شود


محمدسعید منتظرالمهدی٬ معاون اجتماعی نیروی انتظامی از ۴۰ برابر شدن میزان گشت‌های ارشاد و دریافت گزارش‌هایی مبنی بر رعایت نشدن «حجاب و عفاف» در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای منتظرالمهدی این اظهارات را روز شنبه (۱۶ آبان ماه) در دیدار با اعضای هیات خادم‌الرضای قم بیان کرده است.

وی همچنین حجم کارهای پلیس ایران را «بسیار زیاد» اعلام کرده و افزوده «پلیس در جامعه مظلوم است.»

اظهارات معاون اجتماعی نیروی انتظامی در حالی مطرح شده که پیش‌تر نیز اخباری مبنی بر تغییر نحوه پوشش برخی زنان و جوانان ساکن شهر قم منتشر شده بود.

وب‌سایت خبری قم‌نگار هم ۱۳ آبان‌ماه با انتشار خبری درباره از بین رفتن تدریجی پوشش چادر به عنوان «نماد و نشانه شهر قم» ٬ از رواج «موهای هفت رنگ و آرایش تند و صدای موزیکال تق تق پاشنه کفش‌ها» در این شهر مذهبی انتقاد کرده است.

این وب‌سایت نوشته شهر قم به علت همجواری با برخی از استان‌های دیگر از جمله تهران «دچار خطر بحران هویت» شده و «آسیب بدحجابی» در این شهر رواج یافته است.

جعفر سبحانی یکی از مراجع تقلید قم نیز پیش‌تر در دیدار با حسین اشتری٬ فرمانده پلیس نسبت به بروز برخی «ناهنجاری‌های» اخلاقی و اجتماعی در شهر قم هشدار داده بود.

آقای سبحانی گفته بود «برخی برای از بین بردن قباحت بدحجابی در قم ماموریت دارند» و «افرادی با پوشش‌های بد و نامناسب به قم فرستاده می‌شوند تا در اطرف حرم تردد کنند و با این کار خود قبح عمل بد حجابی را از بین ببرند.»

این روحانی محافظه‌کار از نیروی انتظامی خواسته بود با این افراد به طور «جدی» برخورد کند تا «این مسأله در شهر مقدس قم حل» شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم هم ۲۳ تیرماه سال ۹۰ اعلام کرده بود در این استان ۲۱ درصد ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود و استان قم پس از تهران از نظر آمار طلاق در رده دوم قرار دارد.

ابراهیم حاج مظفری گفته بود «میانگین طلاق در کشور ۱۷. ۵ درصد است ولی این آمار در استان قم ۲۱. ۴ درصد است.»

این مقام بهزیستی اضافه کرده بود در ایران «به ازای هر شش ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود که در استان قم در ازای هر ۴. ۷ دهم ازدواج یکی به طلاق ختم می‌شود که این آمار نگران کننده‌ای است.»

قم مهم‌ترین شهر مذهبی در ایران است٬ مرکز اصلی حوزه‌های علمیه در ایران محسوب می‌شود و بسیاری از مراجع تقلید در این شهر زندگی می‌کنند.

به همین دلیل به طور معمول گزارشی از وضعیت اجتماعی٬ اقتصادی و فرهنگی این شهر از سوی مسئولان اعلام نمی‌شود.

با این حال گزارش‌های جسته و گریخته و اظهارات برخی مراجع تقلید و مقام‌های مسئول نشان می‌دهد آنچه در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی «ناهنجاری فرهنگی» نامیده می‌شود در این شهر مذهبی نیز وجود دارد.

XS
SM
MD
LG