لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

سپاه گیلان از بازداشت چند فعال فضای مجازی خبر داد


​سازمان اطلاعات سپاه گیلان از بازداشت چند تن از فعالان عرصه مجازی به اتهام «تحریک آذری زبان‌های گیلان» و فراخوان آنها به «آشوب و اغتشاش» خبر داد.

مسئول سایبری «سپاه قدس» استان گیلان که نامش اعلام نشده٬ به خبرگزاری تسنیم گفته این افراد در یک «عملیات منظم٬ هماهنگ و مقتدرانه» بازداشت شده‌اند.

وی «شناسایی و برخورد سریع» با افراد مذکور را از جمله ویژگی‌های این عملیات برشمرده و اعلام کرده در آینده «اطلاعات دقیق و کاملی از اقدامات دشمنان نظام در فضای مجازی» منتشر خواهد شد.

سایت محلی «۸ دی نیوز» هم در این رابطه خبر داده سپاه استان گیلان «ضمن ناکام گذاشتن شبکه‌های قومیت‌گرای معاند که در تدارک آشوب و ناآرامی در شهرستان‌های ترک زبان استان بودند با عوامل این جریان برخورد کردند.»

از جزئیات این عملیات و تعداد کسانی که از سوی سازمان اطلاعات سپاه گیلان بازداشت شده‌اند تاکنون خبر یا گزارش بیشتری منتشر نشده است.

این برای سومین‌بار طی ۱۰ روز گذشته است که سپاه پاسداران از بازداشت افرادی خبر می‌دهد.

هفته گذشته سازمان اطلاعات سپاه اقدام به بازداشت پنج خبرنگار کرد و دو روز بعد سپاه استان قزوین هم از بازداشت چند مدیر شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه خبر داد که این خبر از سوی قوه قضائیه تکذیب شد.

عملیات سپاه استان گیلان با هدف بازداشت چند نفر از فعالان مجازی در این استان در شرایطی انجام شده که حسن روحانی پیش‌تر از بازداشت روزنامه‌نگاران انتقاد کرده بود.

دو روز پیش در تبریز٬ ارومیه، اردبیل و زنجان تجمعاتی در اعتراض به یک برنامه تلویزیونی برگزار شده بود که براساس گزارش‌ها با دخالت پلیس و بازداشت چند نفر پایان یافت.

مقام‌های امنیتی و استانی اعلام کرده‌اند این تجمع به «آرامی» پایان یافته و پلیس به خشونت متوسل نشده است٬ اما برخی گزارش‌ها از توسل پلیس به گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان حکایت داشته است.

این تجمعات که مقام‌های وزارت کشور گفته‌اند «بدون مجوز» بوده در اعتراض به بخشی از برنامه هفتگی «فیتیله» صورت گرفته بود که معترضان معتقد بودند در این برنامه به «ترک‌زبان‌ها توهین شده است.»

پیش از برگزاری این تجمع محمد سرافراز٬ رئیس سازمان صدا و سیما و عوامل این نمایش تلویزیونی از ترک‌زبان‌ها عذرخواهی کرده و گفتند پخش برنامه مذکور را متوقف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG