لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

نتانیاهو: اتحادیه اروپا از تصمیمش درباره شهرک‌های یهودی خجالت بکشد


نخست وزیر اسرائیل می‌گوید اتحادیه اروپا طرفی را مجازات می‌کند که قربانی تروریسم است.
نخست وزیر اسرائیل می‌گوید اتحادیه اروپا طرفی را مجازات می‌کند که قربانی تروریسم است.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه ۲۰ آبان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای برچسب‌زدن به کالاهای تولید شده در شهرک‌های یهودی‌نشین در اسرائیل گفت اتحادیه اروپا باید از این تصمیم خود «خجالت» بکشد.

والدیس دومبروسکیس، معاون کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه از تصمیم اتحادیه اروپا برای نشانه‌گذاری مخصوص محصولاتی که در شهرک‌های یهودی نشین در اسراییل تولید شده‌اند برای عرضه در کشورهای عضو این اتحادیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه از هیچ طرحی در خصوص منزوی کردن و یا تحریم اسراییل حمایت نمی‌کند.

به گفته معاون کمیسیون اروپا، این تصمیم تنها با مقررات حقوق مصرف کنندگان در اتحادیه اروپا ارتباط دارد.

به دنبال این تصمیم آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسراییل، این اقدام را استثنایی و گامی تبعیض آمیز با دلایل سیاسی عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه اسرائیل نیز گفت: «اتحادیه اروپا با انگیزه سیاسی یک تصمیم بی‌سابقه و تبعیض آمیز گرفته است».

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز گفت اتحادیه اروپا باید از این تصمیم خود «خجالت» بکشد و افزود اتحادیه اروپا طرفی را مجازات می‌کند که قربانی تروریسم است.

این اقدام اتحادیه اروپا که پس از ماه‌ها تعویق به اجرا گذاشته می‌شود تاکیدی است بر نارضایتی و مخالفت این اتحادیه با ادامه شهرک‌سازی در سرزمین‌هایی که از نظر فلسطینی‌ها در آینده جزو قلمرو کشور مستقل آن‌ها خواهند بود.

اتحادیه اروپا تلاش می‌کند بین مناسبات خود با حکومت اسرائیل و مناسباتش با شهرک‌های یهودی تمایز قایل شود. از نگاه این اتحادیه، پذیرفتن و تداوم شرایط فعلی باعث خواهد شد که دولت اسرائیل هیچگاه سیاست توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین را متوقف نکند.

پس از اجرای طرح مشخص کردن محصولات شهرک‌های یهودی نشین با مارک و برچسب‌های متفاوت، مصرف کنندگان در اتحادیه اروپا می‌توانند تشخیص دهند که این محصولات در کجا تولید شده‌اند.

اسرائیل نگران است که استفاده از برچسب‌های متفاوت به یک انگ سیاسی علیه شهرک نشین‌ها بدل شود.

والدیس دومبروسکیس معاون کمیسیون اروپا تاکید کرد که این اقدام «یک موضوع فنی است و نه سیاسی».

او گفت سه کشور بریتانیا، بلژیک و دانمارک از قبل و به طور جداگانه این کار را شروع کرده‌اند و تحت تاثیر این اقدام، اتحادیه اروپا ناگزیر شده است که در تمامی کشورهای عضو این مقررات را به اجرا بگذارد.

او افزود: «اتحادیه اروپا در هیچ شکلی از تحریم علیه اسرائیل حمایت نمی‌کند و محصولات قلمرو اسرائیل که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است کماکان مثل گذشته از تعرفه‌های ترجیحی برخوردار خواهند بود».

اما دولت اسرائیل تاکید دارد که این اقدام اتحادیه اروپا تحت تاثیر جنبش بین‌المللی برای تحریم محصولات اسرائیلی صورت گرفته و درست در زمانی اجرا می‌شود که این کشور با موج جدیدی از «حملات تروریستی» فلسطینیان روبرو است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید محمود عباس رییس دولت خودگردان فلسطینی از این اقدام اتحادیه اروپا ستایش کرده است.

او روز چهارشنبه همزمان با شرکت در اجلاس سران کشورهای عرب و آمریکای جنوبی که در عربستان سعودی برگزار می‌شود، از سایر شرکت کنندگان خواست تا از این تصمیم اتحادیه اروپا استقبال کنند.

وزارت امور خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفت این تصمیم اتحادیه اروپا «عجیب و حتی تحریک کننده است چون این اتحادیه با اختلافات ارضی در سایر نقاط جهان به شکل دیگری برخورد می‌کند».

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می‌شود: «این تصمیم در مورد نقش اتحادیه اروپا در منطقه سئوالاتی را برمی انگیزد و ممکن است روی روابط اسرائیل با آن اتحادیه تاثیر بگذارد. این تصمیم موضع فلسطینی‌ها را سخت‌تر و در نتیجه احتمال از سرگیری مذاکرات صلح را دشوار‌تر خواهد کرد».

پس از اعلام این تصمیم، اسرائیل سفیر اتحادیه اروپا در آن کشور را فراخواند و اعتراض رسمی خود را اعلام کرد.

استفاده از مارک و برچسب‌های جداگانه اساسا میوه و سبزیجات محصول شهرک‌های یهودی نشین واقع در کرانه غربی رود اردن را شامل خواهد شد و قاعدتا روی کمتر از یک درصد از معاملات تجاری بین اتحادیه اروپا و اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.

حجم سالانه این معاملات ۳۰ میلیارد یورو است که حدود ۱۳ میلیارد آن صادرات اسرائیل به اتحادیه اروپاست.

مسئولان اتحادیه اروپا می‌گویند در بریتانیا که طرح بر چسب‌های متمایز از مدت‌ها پیش اجرا شده پیامدهای تجاری منفی نداشته است. در عین حال اتحادیه اروپا از بیش از یک دهه پیش محصولات شهرک‌های یهودی نشین را از تعرفه‌های ترجیحی که برای واردات اسرائیلی قائل می‌شود مستثنی کرده است.

جامعه بین‌المللی با احداث شهرک‌های یهودی نشین در ساحل غربی رود اردن و شهر بیت المقدس مخالف و بار‌ها این سیاست اسرائیل را محکوم کرده است.

در حال حاضر بیش از ۵۵۰ هزار نفر در این شهرک‌های یهودی که در مناطق اشغالی ساخته شده‌اند زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG