لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

فوتبال فرانسه و آلمان، از شایعه بمب‌گذاری تا وقوع انفجارها


نمایی از ورزشگاه استاد دو فرانس پاریس
نمایی از ورزشگاه استاد دو فرانس پاریس

دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال فرانسه و آلمان، از صبح روز مسابقه تحت‌الشعاع تهدیدات تروریستی قرار گرفت. همزمان با بازی نیز تیراندازی‌ها و انفجارهایی پر تلفات در پاریس رخ داد.

انفجار‌ها در میکده‌ای حوالی محل بازی، باعث محبوس شدن هزاران تماشاگر در ورزشگاه استاد دو فرانس پاریس شد تا نیروهای امنیتی بتوانند فضای مساعدی را برای خروج آن‌ها مهیا کنند. پیش‌تر، فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه با تدابیر شدید امنیتی از ورزشگاه خارج شده بود.

حملات مرگبار پاریس در شرایطی رخ داد که ظهر روز بازی هم هتل محل اقامت تیم ملی آلمان به دلیل تهدید به بمب‌گذاری تخلیه شد. تصاویر بازیکنان مضطرب آلمان که در حال خروج اضطراری از هتل هستند، همچین تصاویری از مامورین امنیتی در حال بررسی اماکن مشکوک حوالی هتل، در رسانه‌های خبری منتشر شد. به نظر می‌رسید دیگر خطری در میان نیست و پایتخت فرانسه، شبی فوتبالی را سپری خواهد کرد.

در حین برگزاری بازی، انفجارهایی در نزدکی ورزشگاه رخ داد که باعث شد اولاند، رئیس جمهور فرانسه توسط ماموران امنیتی از وزشگاه خارج شود. با اتمام مسابقه هم اجازه خروج به تماشاگران داده نشد و آن‌ها وسط زمین تجمع کردند تا با حصول اطمینان از اوضاع، امکان خروجشان فراهم شود.

گزارش‌ها حاکی است چند انفجار در نزدیکی استادیوم و همچنین تیراندازی در رستورانی در مرکز شهر، ده ها کشته و تعدادی مجروح به جا گذاشته. حدود یکصد نفر هم در حین اجرای کنسرت، گروگان گرفته شدند.

فرانسه در حالی این فاجعه را از سر می‌گذراند که سال آینده میزبان جام ملتهای اروپاست. تیم ملی فوتبال این کشور هم بدون حضور در مرحله مقدماتی، برای آمادگی هرچه بیشتر، مسابقاتی تدارکاتی را برگزار می‌کند.

بازی آلمان و فرانسه از نبردهای کلاسیک در فوتبال دنیاست و میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان، نظاره‌گر این مسابقه بودند. مصافی بین فاتج جام جهانی ۱۹۹۸ با قهرمان کنونی فوتبال دنیا.

دیداری که با برتری ۲-۰ خروس‌ها به پایان رسید تا پنجمین شکست شاگردان یواخیم لو در ۱۵ بازی اخیرشان به ثبت برسد.

الیور ژیرو مهاجم آرسنال و آندره پیر ژیناک، دو گل شاگردان دیدیه دشان را وارد دروازه مانوئل نویر کردند اما آنچه از این بازی به یادگار ماند، حوادث خونینی است که همزمان در پاریس به وقوع پیوسته.

در سایر دیدارهای دوستانه، قطر تا دقیقه ۷۰ از ترکیه پیش بود اما هنرنمایی آردا توران باعث شد شاگردان فاتح تریم با نتیجه دو بر یک از سد میزبان خود بگذرند.

بلژیک بهترین نتیجه را کسب کرد و ایتالیا را با نتیجه ۳-۱ شکست داد. هلند هم با درخشش آرین روبن، ۳ بر ۲ ولز را از پیش رو برداشت. این در حالی است که هلند در دور مقدماتی حذف شده اما ولز به جام ملت‌ها راه یافته.

تیره‌روزی یونان تداوم یافت و این تیم مقابل لوکزامبورگ نیز شکست را پذیرفت. جمهوری چک با نمایشی مقتدرانه چهار گل به صربستان زد. لهستان با اتکا به ستارگانی نظیر ماشین گلزنی‌اش روبرت لواندوفسکی، همین تعداد گل را وارد دروازه ایسلند کرد. لواندوفسکی زننده دو گل تیمش بود.

اسلواکی با حساب ۳ بر ۲ سوئیس را پشت سر گذاشت. انگلستان هم که پس از جام جهانی هرگز متحمل شکست نشده بود، سرانجام مقابل اسپانیا تسلیم شد. ماریو گاسپار یکی از زیبا‌ترین گلهای سال را وارد دروازه جو هارت کرد. این مدافع راست ۲۴ ساله در ترکیب ویا رئال بازی می‌کند. گل دوم شاگردان دل بوسکه را سانتی کازورلا به ثمر رساند.

یک بازی هم در هوایی شدیداً مه آلود برگزار شد و از مرحله حذفی برای راهیابی به جام ملتهای اروپا، بوسنی و هرزگوین در خانه مقابل جمهوری ایرلند به تساوی ۱-۱ رضایت داد.

XS
SM
MD
LG