لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

فرمانداران ۲۴ ایالت آمریکا: پناهجویان سوری را نمی‌پذیریم


پناهجویان سوری در یونان.
پناهجویان سوری در یونان.

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال نگرانی های امنیتی پس از حملات روز جمعه پاریس، فرمانداران دست کم ۲۴ ایالت آمریکا اعلام کرده‌اند که دیگر حاضر به پذیرش پناهجویان سوری نیستند.

به گزارش روز دوشنبه ۱۶ نوامبر شبکه «سی ان ان»، فرمانداران ایالت‌هایی همچون آلاباما، جورجیا، تگزاس، میشیگان، ایلیونویز، ماین، نیوهمشایر اعلام کرده‌اند که با برنامه پذیرش پناهجویان سوری مخالف هستند. ۲۳ تن از این فرمانداران وابسته به حزب جمهوریخواه‌ هستند.

پس از اعلام این که یکی از مهاجمان حملات روز جمعه پاریس همراه موج اخیر پناهجویان از طریق یونان وارد اروپا شده است، نگرانی‌ها در خصوص احتمال وجود نیروهای وابسته به گروه حکومت اسلامی در بین پناهجویان سوری افزایش یافته است.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون، آمریکا تنها یک هزار و ۵۰۰ پناهجو سوری را پذیرفته است، اما دولت باراک اوباما در ماه سپتامبر اعلام کرد، سال آینده ۱۰ هزار پناهجو سوری را می‌پذیرد.

در همین حال، به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ضمن تاکید بر بررسی‌های دقیق سوابق پناهجویان سوری اعلام کرده است که روند اسکان پناهجویان سوری طبق برنامه قبلی ادامه خواهد یافت.

در همین زمینه، باراک اوباما، روز دوشنبه در مورد یکی دانستن مساله تروریسم و پناهجویان هشدار داد و گفت، بستن در به روی پناهجویان به مثابه زیر پا گذاشتن ارزش‌ها خواهد بود.

این در حالی است که جمهوریخواهان هشدار داده‌اند پس ازحملات روز جمعه پاریس که دستکم ۱۲۹ کشته برجای گذاشت، سرازیر شدن پناهجویان به آمریکا تهدیدهای امنیتی را افزایش خواهد داد.

به گزارش رویترز، کار‌شناسان حقوقی می‌گویند، به لحاظ قانونی فرمانداران قادر نیستند با برنامه دولت فدرال آمریکا برای اسکان پناهجویان مخالفت کنند، اما آنها در عمل می‌توانند با قطع بودجه‌های مرتبط موانعی بر سر راه اسکان پناهجویان در ایالت‌های خود ایجاد کنند.

در همین زمینه، گریک ابوت، فرماندار ایالت تگزاس، روز دوشنبه در نامه‌ای به باراک اوباما، نوشته است که تگزاس در هیچ برنامه‌ای در خصوص اسکان پناهجویان سوری مشارکت نخواهد کرد، زیرا تضمینی وجود ندارد که این پناهجویان با فعالیت‌های تروریستی مرتبط نباشند.

به رغم این مخالفت‌ها، باراک اوباما روز دوشنبه گفت که آمریکا باید اقداماتش را برای کمک به آوارگان و پناهجویان سوری افزایش دهد و خواستار آن شد که از سرزنش کردن این پناهجویان در ارتباط با حملات پاریس خودداری شود، چرا که «آن‌ها خود بیش از همه از تررویسم صدمه دیده‌اند».

XS
SM
MD
LG