لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

تشدید بمباران رقه؛ انتقال خانواده‌های سران داعش به موصل


شهر رقه در سوریه
شهر رقه در سوریه

گزارش‌ها حاکی است که حملات هوایی فرانسه و روسیه در رقه، پایتخت دولت خودخوانده «حکومت اسلامی» (داعش) ۳۳ کشته در میان افراد داعش برجای گذاشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ۲۷ آبان خبرگزاری فرانسه، در پی تشدید بمباران علیه نیروهای داعش در رقه سوریه، سران داعش و «هزاران تن» از اعضای خارجی داعش در حال انتقال اعضای خانواده خود از رقه به موصل هستند.

شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق که از مدت‌ها پیش به تصرف نیروهای «حکومت اسلامی» درآمده از نظر خطر بمباران هوایی «امن‌تر» از رقه و برخی مناطق دیگر تحت تصرف داعش به‌شمار می‌آید.

روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به ارتش کشورش دستور داد تا با فرانسه «به عنوان یک هم‌پیمان» همکاری کنند.

ولادیمیر پوتین هم‌چنین در تماسی تلفنی با همتای فرانسوی خود در زمینه «تماس نزدیک‌تر و هماهنگی» عملیات دو کشور در سوریه توافق کرد.

تشدید بمباران‌های دو کشور علیه مواضع داعش پس از آن رخ می‌دهد که در روزهای اخیر روسیه شاهد کشته شدن شهروندان خود در یک هواپیمای مسافربری به خاطر بمب‌گذاری داعش بود و فرانسه نیز با شش حمله هم‌زمان افراد داعش در پایتخت خود مواجه شد.

روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که هواپیماهای جنگی‌اش ۱۵۰ نقطه را در سوریه هدف قرار داده‌اند و هم‌اینک در حال «شکار» و قلع و قمع کامیون‌های نفت‌کش «حکومت اسلامی» در سوریه هستند.

آژانس امنیتی روسیه هم‌چنین اعلام کرده‌است که برای هر اطلاعاتی که منجر به دستگیری سوءقصدکنندگان به هواپیمای مسافربری روسیه در مصر شود پاداشی ۵۰ میلیون دلاری در نظر گرفته‌است.

گزارش‌ها حاکی است که طی عملیات هوایی ۷۲ ساعت گذشتهٔ فرانسه در سوریه، شمار زیادی از ایست‌بازرسی‌های داعش و انبارهای مهمات و سنگرهای این گروه هدف بمباران قرار گرفته است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که به‌جز ۳۳ کشته یادشده در این منطقه، به خاطر آمادگی قبلی نیروهای داعش در پرهیز از اماکن خطرناک، شمار تلفات بمباران‌ها در ایست‌بازرسی‌ها و دیگر هدف‌ها زیاد نبوده است.

اکثم الوانی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی در رقه به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که شهروندان در این شهر تنها زمانی که ضروری باشد از خانه‌ها بیرون می‌آیند.

وی افزوده‌است که بسیاری از پایگاه‌های داعش در منازل مردم قرار گرفته و برخی از نقاطی که به صورت پایگاه نظامی داعش به‌نظر می‌آیند خالی هستند.

به گفته این روزنامه‌نگار، به خاطر ادامه بمباران‌ها بسیاری از مردم شهر به فکر ترک شهر و رفتن به روستاهای اطراف هستند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از مدت‌ها پیش به بمباران مواضع داعش در سوریه و عراق مشغولند؛ ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که «طرح‌هایی» دارد تا در عملیاتی مشترک با ایالات متحده برای پایان دادن به حضور داعش در مرزهای خود با سوریه شرکت کند.

XS
SM
MD
LG