لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

دست‌کم سه کشته به دنبال گروگان‌گیری در هتلی در کشور مالی


نیروهای امنیتی کشور مالی در خارج از هتل رادیسون در شهر باماکو
نیروهای امنیتی کشور مالی در خارج از هتل رادیسون در شهر باماکو

افراد مسلح ده‌ها نفر را در هتلی در شهر باماکو، پایتخت مالی، به گروگان گرفته اند. خبرگزاری‌ها از کشته شدن دست‌کم سه نفر تاکنون خبر می‌دهند.

ساعاتی پس از انتشار خبر گروگان‌گیری، خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های دولتی مالی از آزاد شدن ۸۰ نفر از حدود ۱۷۰ گروگان‌ خبر داد.

این خبرگزاری همچنین بنقل از شاهدان می گوید برخی مهاجمان به زبان انگلیسی حرف می زدند.

بر اساس تازه‌ترین خبرها، سفارت هند نیز اعلام کرده است که ۲۰ گروگان هندی هم در این هتل هستند. همزمان، مسئولان هواپیمایی ایرفرانس اعلام کرده اند که 12 نفر از کارکنان آن، دو خلبان و 10 خدمه که میهمان هتل بودند، اکنون در مکانی امن هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های امنیتی مالی، نیروهای امنیتی اکنون وارد هتل شده‌اند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، نیز گفته است کشورش هرکاری را که لازم است برای آزادی گروگان‌ها در مالی انجام می‌دهد. مالی مستعمره سابق فرانسه است.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون هم اعلام کرده که شماری از نیروی ضربتی این کشور در مالی به نیروهای امنیتی برای آزادی گروگان ها کمک می کنند.

گزارش‌ها حاکی است که یک گروه «جهادی» به هتل لوکس «رادیسون بلو» حمله کرده و حدود ۱۷۰ نفر را در روز جمعه، ۲۹ آبان، به گروگان گرفتند، گرچه پلیس مالی می‌گوید که درباره شمار دقیق گروگان‌ها در این هتل مطمئن نیست. هویت کشته شدگان نیز مشخص نیست.

یکی از مقام‌های ارتش مالی نیز به خبرگزاری‌ها گفته است که ۱۰ فرد مسلح در حالی که فریاد «الله‌اکبر» سر داده بودند، به این هتل حمله و ابتدا به سوی محافظان آن شلیک کرده‌آند.

این هتل در غرب پایتخت در محله‌ای که ساکنان آن اکثرا مقام‌های دولتی و دپیلمات‌ها هستند، واقع است.

در واکنش به این گروگان‌گیری که هم‌چنان در جریان است، سفارت آمریکا در باماکو در حساب توئیتری خود اعلام کرده است که از حمله به این هتل و عملیات ماموران امنیتی آگاه است.

سفارت آمریکا همچنین از تمام شهروندان این کشور خواسته است تا خود را به مکانی امن برسانند.

یک مقام سازمان ملل نیز به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که دو شهروند مالی و یک فرانسوی از جمله کشته‌شدگان هستند.

خبرگزاری چینی شین‌هوآ هم می‌گوید که دست‌کم هفت چینی در میان گروگان‌ها هستند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های ترکیه هفت تن از کارکنان خط هواپیمایی ترکیش‌ایرلاینز نیز در این هتل گرفتار شده، اما سه تن از آنها توانسته‌اند بگریزند.

حفظ امنیت مالی از ژوئیه سال ۲۰۱۳ به نیروهای سازمان ملل سپرده شده است.

این نیرو پس از آن که واحدهای مشترک فرانسوی _ آفریقایی شورشیان اسلام‌گرا را از شهرهای اصلی شمال مالی عقب راندند، تامین امنیت را برعهده گرفت.

جمهوری مالی در غرب آفریقا با جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر است.

XS
SM
MD
LG