لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

درخواست فرانسه برای «گزارش دقیق» آژانس از گذشته هسته‌ای ایران


در آستانه برگزاری یکی از مهم‌ترین نشست‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران، وزارت خارجه فرانسه دوشنبه نهم آذر تأکید کرد که آژانس باید تمامی ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران را اعلام کند.

نشست پیش روی شورای حکام آژانس می‌تواند در اجرا یا تعویق توافق اتمی ایران با قدرت‌های جهانی بسیار مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، خواستار انتشار «گزارش کامل» آژانس و ارائه «همه اطلاعات» از برنامه گذشته هسته‌ای ایران شده است.

این درخواست در حالی صورت می‌گیرد که بلندپایگان ایران، از جمله وزیر خارجه و معاون او و نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی، در روزهای گذشته تأکید کرده‌اند که آژانس باید پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های قبل را مختومه کند.

مقامات ایران استدلال می‌کنند که گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابعاد نظامی نداشته و اصولاً اطلاق پی‌ام‌دی، مخفف عبارتی به معنی «احتمال ابعاد نظامی»، به سابقه برنامه اتمی ایران نادرست و اشتباه است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و عباس عراقچی رئیس هیئت اجرایی ایران در برجام در روزهای گذشته گفته‌اند که اگر این پرونده مختومه نشود، ایران نیز تعهدی به اجرای برجام نخواهد داشت.

گزارشی که قرار است حداکثر روز چهارشنبه به شورای حکام آژانس ارائه شود، در سرنوشت برجام اثرات مهمی خواهد داشت.

آمریکا به مختومه کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته ابراز تمایل کرده‌است.

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، دوشنبه نهم آذر گفت آژانس باید پیشینه فعالیت‌های ایران را دقیقاً روشن کند و برای همه ابهامات در این خصوص، پاسخ‌های ریز لازم را ارائه کند.

اگر یکی از اعضای شورای حکام، از جمله فرانسه، از گزارش آژانس درباره پی‌ام‌دی ایران ابراز ناخشنودی کند، ممکن است آغاز اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که تیرماه به‌دست آمد، با تعویق جدی روبه‌رو گردد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس گفته‌است، پرونده فعالیت‌های گذشته اتمی ایران «سیاه یا سفید» نیست؛ به‌نوشته رویترز، اگر گزارش نهایی آژانس نیز بر اساس این اظهارات آقای آمانو تنظیم شده باشد، ممکن است فرانسه از گزارش ناخشنود شود.

فرانسه پیشتر نیز در دوره‌ای از مذاکرات کشدار هسته‌ای با ایران، مواضع سخت‌گیرانه‌تری را در مقایسه با سایر مذاکره‌کنندگان نشان می‌داد.

گزارش چهار سال پیش آژانس با مطرح کردن ۱۲ مقوله، این احتمال را بعید نمی‌دانست که فعالیت اتمی ایران در دوره‌هایی در گذشته در راستای دستیابی به بمب اتم بوده‌است.

ایران به طور سیستماتیک تلاش برای تولید بمب اتم را رد می‌کند و در این راستا، آیت‌الله خامنه‌ای فتوای حرام بودن کاربرد بمب اتم را داده‌است.

اما حسن کریم‌پور، یک مقام ارشد سپاه پاسداران ایران، در روزهای گذشته گفت، اگر فتوای مقام رهبری نبود، ساخت بمب اتم از ساخت یک عینک آسان‌تر می‌بود.

XS
SM
MD
LG