لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

۱۴ قربانی در تیراندازی در کالیفرنیا؛ هویت مهاجمان اعلام شد


دو مهاجم مسلح با حمله و تیراندازی به یک مرکز معلولان در کالیفرنیای آمریکا، دست‌کم ۱۴ نفر را کشته و ۱۷ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند. بنا بر گزارش‌ها هر دو مهاجم در درگیری با پلیس کشته شده‌اند.

در گزارش‌های نخستین شمار مهاجمان سه نفر اعلام شده بود، اما پلیس لس‌آنجلس در صبح ۱۲ آذر (به وقت تهران) گفت شمار افراد مسلحی که در درگیری پلیس کشته شده‌اند دو نفر بوده است.

هویت هر دو مظنون به انجام حملات شناسایی شده است؛ مردی به نام «سید رضوان فاروق»، زاده آمریکا که برای مرکز بهداشتی شهر کار می‌کرد. نفر دوم نیز زنی‌ست به نام تشفین مالک. مرد مهاجم ۲۸ ساله و زن همراه او ۲۷ ساله بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جامعه مسلمانان کالیفرنیا حمله «وحشتناک» چهارشنبه را «صریحا» محکوم کرده است.

حمله ۱۱ آذر ماه، تازه‌ترین از این دست در ایالات متحده است، کشوری که قوانین مربوط به مالکیت سلاح گرم در آن به طور فزاینده‌ای با انتقادهای کارزارها و گروه‌های مخالف اسلحه همراه است. در عین حال هنوز احتمال تروریستی بودن این حمله نیز رد نشده است.

پس از حمله مهاجمان به مرکز معلولان در سن‌برناردینو (کالیفرنیا)، پلیس با آنها در منطقه‌ای مسکونی درگیر شد.

ساعاتی پس از آن بود که پلیس اعلام کرد مظنون‌های کشته شده یک مرد و یک زن بودند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در هنگام حمله به مرکز معلولان در سن‌برناردینو، یک مهمانی جریان داشته است.

پلیس پس از حمله مهاجمان و درگیری با آنها در محل حضور پیدا کرد و نیروهای آن خانه‌به‌خانه از مردم خواستند در محل سکونت خود مانده و در را قفل کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از جرود برگوان، رئیس‌پلیس سن‌برناردینو، می‌گوید ورودی مدارس و برخی ساختمان‌های محل نیز مسدود و به بیمارستان‌های منطقه نیز هشدار امنیتی داده شد.

پس از حمله، این مقام پلیس به خبرنگاران گفت هنوز اطلاعاتی از دلیل یا دلایل آن در دست نیست؛ «ما هنوز نمی‌دانیم که این موضوع، حمله‌‌ای تروریستی، به معنی مرسوم آن است… ولی به وضوح، دست‌کم با شکلی از تروریسم داخلی روبه‌رو هستیم».

پلیس در عین حال بر پایه میزان آمادگی مهاجمان این احتمال را مطرح کرده که حمله انجام‌شده، از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

ساعاتی پس از حمله مهاجمان به مرکز معلولان در سن‌برناردینو، پلیس با آنها در منطقه‌ای مسکونی درگیر شده است.
ساعاتی پس از حمله مهاجمان به مرکز معلولان در سن‌برناردینو، پلیس با آنها در منطقه‌ای مسکونی درگیر شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز و لس‌آنجلس‌تایمز از قول برخی مقام‌ها گفته‌ بودند این احتمال وجود دارد که یک کارمند ناراضی (مرکز معلولان) دلیل این حمله بوده است.

این دو روزنامه گفته‌اند یکی از دستیاران مرکز با گروهی از کارکنان مشاجره‌‌ای داشته، سپس محل را ترک کرده و با یک یا دو نفر دیگر بازگشته است.

تصاویر تلویزیونی اولیه از جریان حمله
تصاویر تلویزیونی اولیه از جریان حمله

باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا به حمله مسلحانه واکنش نشان داده و بار دیگر خشم خود را از قوانین مربوط به مالکیت سلاح گرم ابراز کرده است.

آقای اوباما می‌گوید «چیزی که می‌دانیم این است؛ ما الگویی از تیراندازی به توده مردم در این کشور داریم، چیزی‌که در هیچ‌کجای دیگر دنیا شبیه آن پیدا نمی‌شود».

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید می‌توان گام‌هایی برداشت که دست‌کم شرایط را بهبود بخشید تا رخدادهایی نظیر این، کم‌تر اتفاق بیافتند.

باراک اوباما، بارها خواستار تغییر قوانین مالکیت سلاح در آمریکا شده است.

اقدام او برای ایجاد محدودیت در مالکیت سلاح با واکنش جدی لابی قدرتمند اسلحه و حامیان آن در کنگره روبه‌رو است.

رسانه‌ها حمله چهارشنبه را مرگبار‌ترین از این دست از سال ۲۰۱۲ عنوان کرده‌اند؛ در آن سال در پی حمله‌ای به یک مدرسه در «کنتیکت»، ۲۶ نفر جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG