لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

استقبال ایران از گزارش آژانس: «اکنون تنها راه بستن پرونده است»


رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی

یک عضو تیم مذاکره اتمی و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز خرسندی تلویحی از گزارش آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران اعلام کردند که با این گزارش «تنها راه» برای شورای حکام آژانس، بستن پرونده ایران است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذر، گفت که تنها با بستن پرونده ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» در شورای حکام آژانس، راه اجرای توافق اتمی وین هموار می‌شود.

وی اضافه کرد: «طبق برجام و نقشه راه، ایران تنها متعهد به انجام برخی اقدامات بود که حالا تکمیل شده است و این گزارش یک راه منطقی برای شورای حکام می‌گذارد و آن بستن پرونده مسائل گذشته است.»

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش خود از ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» اعلام کرد که جمهوری اسلامی دست‌کم تا انتهای سال ۲۰۰۳ میلادی برای ساخت چاشنی انفجاری هسته‌ای تلاش کرده، اما این فعالیت‌ها از حد مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات علمی فراتر نرفته ‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال تأیید کرد که پس از سال ۲۰۰۹ نشانه معتبری از فعالیت مرتبط با ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ایران پیدا نکرده ‌است.

آقای نجفی در واکنش به این بخش از گزارش تاکید کرد که اقدامات ایران قبل از سال ۲۰۰۳ «برخی مطالعات علمی» درباره فناوری‌های دومنظوره و «تنها برای مصارف صلح‌آمیز و یا متعارف» بود.

آقای نجفی گفت که بخش سفید گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بخش سیاه آن بیشتر است.

اشاره نماینده ایران به اظهار نظر یوکیا آمانو است که روز پنج‌شنبه، پنجم آذر، اعلام کرد که گزارش او از پرونده «پی‌ام‌دی» سیاه و سفید و مطلق نخواهد بود.

در همین حال حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره اتمی ایران، گزارش آژانس را «نتیجه یکی از پیچیده‌ترین مذاکرات دیپلماتیک بین‌المللی» دانسته و گفت که بعد از این گزارش «نفس راحتی می‌کشیم».

وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «این گزارش فقط یک انتخاب جلوی پای شورای حکام می‌گذارد و آن هم مختومه کردن پرونده پی‌ام‌دی است؛ بحث پی‌ام‌دی دیگر به تاریخ پیوسته است.»

در همین زمینه عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، شامگاه چهارشنبه هشدار داده بود که پس از گزارش آژانس «در صورت باز ماندن کوچک‌ترین پنجره پی‌ام‌دی»، ایران تعهدی نسبت به اجرای توافق اتمی وین نخواهد داشت.

به گفته آقای عراقچی، کشورهای گروه ۵+۱ ظرف دو هفته، قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده ایران به شورای حکام آژانس ارائه خواهند کرد.

ایالات متحده ساعاتی پس از انتشار گزارش آژانس از آمادگی خود برای بستن پرونده ایران در شورای حکام آژانس خبر داده بود.

با این حال رومن نادال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، دوشنبه، نهم آذر، گفته بود که آژانس باید پیشینه فعالیت‌های ایران را دقیقاً روشن کند و برای همه ابهامات در این خصوص، پاسخ‌های ریز لازم را ارائه کند.

اگر یکی از اعضای شورای حکام، از جمله فرانسه، از گزارش آژانس دربارهٔ پی‌ام‌دی ایران ابراز ناخشنودی کند، ممکن است آغاز اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که تیرماه به ‌دست آمد، با تعویق جدی روبه‌رو شود.

XS
SM
MD
LG