لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

عدم توافق اوپک بر سر تعیین محدودیت سقف تولید


مقامات اوپک در کنفرانس مطبوعاتی این سازمان که جمعه ۱۳ آذرماه بعد از اجلاس وزرای نفت کشورهای عضو برگزار شد، خبر دادند که بر سر تغییر سقف تولید به تفاهم نرسیدند.

در کنفرانس مطبوعاتی اوپک نیز که از سایت این سازمان بصورت زنده پخش می‌شد، هیچ اشاره‌ای به سقف تولید سازمان نشد که به معنی اجازه اوپک به اعضای خود برای ادامه سطح تولید کنونی نفت آن‌ها است.

عبدالله البدری دبیر کل اوپک اعلام کرد که اوپک بر سر هیچ رقم مشخصی برای سقف تولید به تفاهم نرسید، چون معلوم نیست ایران بعد از لغو تحریم‌ها چه میزان بر تولید خود خواهد افزود.

در همین زمینه خبرگزاری شانا گزارش داده است که «بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز پس از ترک نشست پشت درهای بسته امروز اوپک گفت: تصمیم جدیدی گرفته نشد». ایران مصر است که دیگر اعضای اوپک تولید نفت خود را کاهش دهد تا جا برای نفت ایران باز شود.

وی گفت که ایران مصمم است تولید نفت خود را به محض رفع تحریم‌ها روزانه تا نیم میلیون بشکه افزایش دهد و این رقم را تا شش ماه به یک میلیون بشکه در روز برساند. وی گفت که ایران بعد از لغو تحریم‌ها و بازگشت تولید نفت کشور به دوران قبل از تحریم‌ها آماده مذاکره برای سقف تولید است. علی النعیمی وزیر نفت عربستان نیز روز جمعه اعلام کرد که امیدوار است افزایش تقاضای جهانی به نفت در سال آینده تولید نفت اضافی ایران را جذب کند.

رئیس اوپک امانوئل ایبه کاچیکوو نیز اعلام کرد که این سازمان از لغو تحریمهای ایران و بازگشت این کشور به بازارهای جهانی استقبال می‌کند. به گفته وی تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک بخاطر سقوط قیمت نفت کاهش یافته است.

یک سال قبل، تصمیم اوپک به حفظ تولید و عرضه نفت به بازار اشباع شده با هدف محدود کردن تولید نفت با هزینه‌های بالا باعث افت شدید قیمت شد. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولید کننده و سیاست گذار اوپک است مخالف کاهش تولید است مگر اینکه کشورهای غیر عضو نیز همکاری کنند. اوپک در ۱۸ ماه گذشته همواره بیش از ۳۰ میلیون بشکه در روز تولید کرده است.

قیمت نفت سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافت. قیمت نفت برنت روز ۲۴ آگوست به ۴۲. ۲۳ دلار رسید که پایین‌ترین رقم در شش سال گذشته بود.

این سیاست اوپک اعضا را از نظر درآمد در تنگنا قرار داده است بطوریکه درآمد کل اعضا ممکن است به ۵۵۰ میلیارد دلار در سال در مقایسه با یک تریلیون دلار در هر سال در طول پنج سال گذشته کاهش پیدا کند.

آژانس بین المللی انرژی روز ۱۳ نوامبر اعلام کرد ذخایر جهانی نفت پس از اینکه عربستان، ایران، و روسیه تولیدشان را افزایش دادند به بالا‌ترین حد رسیده است. هم اکنون بازار با مازاد ۲ میلیون بشکه‌ای روبروست که معادل حدود ۲ درصد تولید جهانی است.

XS
SM
MD
LG