لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

اعلام جرم علیه مدیرمسئول اطلاعات به دلیل انتشار عکس خاتمی


پس از انتشار تصویر و گفت‌وگویی از محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، در شماره روز یکشنبه روزنامه اطلاعات، دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه، محمود دعایی، اعلام جرم کرد.

خبرگزاری رسمی قوه قضاییه، میزان، و خبرگزاری ایسنا، هر دو به نقل از یک مقام آگاه قضایی نوشته‌اند که «در پی اقدام روزنامه اطلاعات در انتشار تصویر و اظهارات رئیس جمهور دوره اصلاحات، سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیرمسئول روزنامه اطلاعات اعلام جرم کرد و خواستار رسیدگی از طریق دادسرای ویژه روحانیت شده است».

در این گزارش‌ها به نقل از این مقام آگاه قضایی آمده که «دستور دادستان تهران در منع انتشار تصویر و اظهارات رئیس‌جمهور دوره اصلاحات کماکان به قوت خود باقی است و در صورت تخلف مطبوعات و رسانه های جمعی از دستور صادره طبق مقررات اقدام خواهد شد».

با وجود تأکید مقام‌های قضایی بر ممنوع‌التصویر بودن محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، روزنامه اطلاعات روز یکشنبه ۱۵ آذر، گفت‌وگوی سردبیر روزنامه السفیر لبنان با آقای خاتمی را به همراه عکس این دیدار منتشر کرد.

تصویر و گفت‌وگویی از محمد خاتمی، در شماره روز یکشنبه روزنامه اطلاعات منتشر شده بود
تصویر و گفت‌وگویی از محمد خاتمی، در شماره روز یکشنبه روزنامه اطلاعات منتشر شده بود

در تصویر منتشر شده از دیدار سردبیر روزنامه السفیر با رئیس‌جمهور سابق ایران، محمود دعایی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم حضور داشت، اما صفحه حاوی تصویر و گفت‌وگوی محمد خاتمی، در شامگاه یکشنبه، از وب‌سایت روزنامه اطلاعات حذف و به جای آن صفحه ۱۲ نسخه ۱۶ آذر روزنامه اطلاعات قرار گرفت.

موضوع ممنوعیت انتشار تصویر و اخبار محمد خاتمی در زمستان ۹۳ مطرح شد، و در آن زمان گزارش‌ها حاکی از آن بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ها نسبت به درج تصویر و ذکر نام رئیس‌جمهور اسبق ایران هشدار داده و مرتکبان را به توقیف و تعطیل رسانه تهدید کرده است.

اما در این نشست هم آقای دعایی از معترضان به تصمیم دادستان تهران بوده و آن طور که اکبر هاشمی رفسنجانی بعدها در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی اعلام کرد، در مقابل اعتراض به این تصمیم تهدید به توقیف و تعطیلی شده است.

ممنوع‌التصویر شدن محمد خاتمی، واکنش‌هایی را در میان مسئولان دولتی و چهره‌های سیاسی برانگیخت و در این میان علی مطهری نماینده اصولگرا که بارها از تریبون‌های مختلف این موضوع را غیرقانونی خوانده بود، جایی به طعنه گفت که خاتمی را ممنوع‌الحیات کنند تا خیالشان راحت شود.

محمود دعایی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در دوران اقامت وی در عراق بوده و پس از انقلاب ۱۳۵۷ هم مدتی به عنوان سفیر ایران در عراق فعالیت کرد.

آقای دعایی که سابقه دوستی نزدیک با چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله محمد خاتمی دارد، پس از بازگشت به ایران به عنوان نماینده آیت‌الله خمینی و سرپرست مؤسسه اطلاعات مشغول به کار شد و در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نیز حکم نمایندگی و مسئولیت او در این مؤسسه تمدید شد.

با این حال انتصاب او از سوی رهبر جمهوری اسلامی باعث نشد که او از حمله نیروهای اصولگرا در امان باشد و روز یکشنبه نیز خبرگزاری تسنیم، او را به «حمایت از فتنه‌گران» متهم کرد.

تسنیم، که گفته می‌شود به نهادهای امنیتی نزدیک است، روز یکشنبه با حمله به محمود دعایی، نوشت که او «با امکانات روزنامه اطلاعات» از یک «عنصر فعال در فتنه ۸۸» حمایت می‌کند، و آقای دعایی را متهم کرد که در انتشار مطالب مربوط به محمد خاتمی تعمد دارد و با چنین اقدامی حکم قوه قضائیه را زیر پا گذاشته است.

این خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان نوشت که محمود دعایی «پای کار اصلی برگزاری جشن‌های تولد برای دوست چندین ساله خود (خاتمی) است و غالب این جشن‌تولدها در مجموعه روزنامه اطلاعات و با هزینه‌های این روزنامه انجام می‌شود. وی همچنین در برخی مراسم پیام این فتنه‌گر را قرائت کرده است».

XS
SM
MD
LG