لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

واکنش تند صادق لاریجانی به سخنان هاشمی در مورد نظارت خبرگان


یکی از نشست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام
یکی از نشست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس قوه قضائیه ایران، بدون ذکر نام اکبر هاشمی رفسنجانی، گفته‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نظارت مجلس خبرگان رهبری بر نهادهای زیر نظر رهبرجمهوری اسلامی را «بی‌پایه»، «نادرست» و «آرزوها و توقعات غیرقانونی» خوانده که «ربطی به قانون اساسی ندارد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صادق آملی لاریجانی، روز دوشنبه ۲۳ آذر، گفت: «گاهی رسانه‌ها به حرف‌هایی دامن می‌زنند که صحیح نیست؛ از آن جمله سخنان بی‌پایه‌ای است که درباره نظارت مجلس خبرگان بر رهبری و نهادهای زیرمجموعه ایشان مطرح می‌شود».

وی نظارت مجلس خبرگان رهبری بر رهبر جمهوری اسلامی را «سخنی نادرست» و «غیرقانونی» اعلام کرد و گفت که «در قانون اساسی چیزی به نام نظارت بر رهبری نداریم».

آقای آملی لاریجانی تأکید کرد که برخی افراد، «آرزوها و توقعات غیرقانونی خود را که ربطی به قانون اساسی ندارد، مطرح می‌کنند».

به گفته رئیس قوه قضائیه، طبق قانون اساسی، تشخیص «دارا بودن شرایط رهبری و یا فقدان این شرایط» بر عهده مجلس خبرگان رهبری است و «تشخیص از نظارت جداست».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز یکشنبه ۲۲ آذر، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا گفته بود که کار کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری نظارت بر نهادهای زیر نظررهبر جمهوری اسلامی است و این کمیسیون به مجلس خبرگان رهبری گزارش می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه مجلس خبرگان رهبری نباید از نظارت بر نهادهای زیر نظر رهبری «غافل» شود، گفته بود که «ما باید لااقل نهادهایی را که زیرنظر رهبری هستند و هر عیبی دارند، با رهبری مطرح و پیگیری کنیم که آن عیب برطرف شود».

پیش از این منصوبان رهبر جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که مجلس خبرگان رهبری حق نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیر نظر او را ندارد.

از این جمله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، است که پیش از این گفته بود اعضای مجلس خبرگان نمی‌توانند بر عملکرد «ولی خود» نظارت کنند.

در مقابل برخی از شخصیت‌های سیاسی از نظارت نکردن مجلس خبرگان رهبری بر عملکرد نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.

در این زمینه علی مطهری، نماینده تهران درمجلس، در آبان ماه سال گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد گفته بود که وظیفه خبرگان رهبری نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی است اما اعضای این مجلس «وارد هر موضوعی می‌شوند، غیر از کار خودشان».

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، هفتم اسفند امسال همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG