لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

روسیه: ایران شکایت خود را پس بگیرد تا قراداد اس-۳۰۰ اجرا شود


موشک ضدهوایی اس-۳۰۰
موشک ضدهوایی اس-۳۰۰

مسکو تاکید کرد که شرط روسیه برای تحویل کامل سامانه اس-۳۰۰ به ایران است که تهران شکایت خود را از دادگاه بین‌المللی پس بگیرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه، روز جمعه، ۲۷ آذر گفت که روسیه نخستین محموله سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ را طبق قرارداد جدید خود با تهران در آینده‌ای نزدیک تحویل ایران خواهد داد.

وی سپس عنوان کرد که اما پیش‌شرط ما برای تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران است که بی هیچ قید و شرطی دادخواست خود را از مراجعه بین‌المللی پس بگیرد.

اظهارات این مقام روسیه در حالی بیان می‌شود که ۱۵ روز قبل ولادیمر کوژین، دستیار رئیس جمهور روسیه در امور نظامی، از آغاز روند تحویل سامانه ضدهوایی اس-۳۰۰ به ایران خبر داده بود.

اما اکنون از سخنان دیمیتری راگوزین چنین برمی‌آید که هنوز زمان دقیق تویل این سامانه دفاعی به ایران مشخص نیست. اقای راگوزین تنها عنوان کرده که «ایران و روسیه، هر دو به خوبی آگاهند که اجرای این توافق بدون بازپس‌گیری شکایت ایران ممکن نیست».

وی در ادامه گفته است: «مسئله اینجاست که کدام یک اول قدم جلو بگذارد. ما تصمیم گرفته‌ایم که هر دو همزمان قدمی به جلو برداریم.»

ماجرای فروش سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران به سال ۲۰۰۷ برمی‌گرد که تهران و مسکو قراردادی را به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار منعقد کردند، اما با آغاز تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال ۲۰۱۰، روسیه این قرارداد را به حالت تعلیق درآورد، امری که با اعتراض و شکایت ایران به مراجع بین‌المللی روبه‌رو شد.

ایران تقاضای دریافت غرامت چهار میلیارد دلاری از روسیه کرده است، اما در نهایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فروردین سال جاری با صدور فرمانی تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران را مجاز اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG