لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

اوباما با امضای قانون بودجه، طرح اعمال محدودیت‌ سفر را تأیید کرد


کنگره آمریکا
کنگره آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بعد از ظهر جمعه ۲۷ آذر، با امضای لایحه بودجه سال آینده ایالات متحده، عملاً بر طرح کنگره آمریکا برای سختگیری‌های بیشتر در مورد معافیت‌های ویزایی مهر تأیید زد.

کنگره آمریکا روز جمعه ۲۷ آذر طرح محدودیت مسافرت بدون ویزای بسیاری از شهروندان ۳۸ کشور به ایالات متحده را تصویب کرد، و این طرح، که بخشی از لایحه بودجه ۱،۱ تریلیون دلاری سال آینده آمریکاست، عصر جمعه، به امضای رئیس جمهوری آمریکا نیز رسید.

بر اساس این مصوبه، ورود آزادانه شهروندان این ۳۸ کشور که پیش از این در چارچوب توافق‌های کنسولی برای مسافرت به آمریکا از دریافت روادید معاف بودند، در صورت سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان از سال ۲۰۱۱ تاکنون، مجبور به اخذ ویزا از کنسولگری‌های آمریکا خواهند بود.

تصمیم کنگره آمریکا به خواست دولت اوباما و در چارچوب سیاست‌های مقابله با رخنه تروریست‌ها و جلوگیری از نفوذ احتمالی اعضای گروه حکومت اسلامی به این کشور اتخاذ شده است.

در این طرح گفته شده، شهروندان ۳۸ کشوری که با ایالات متحده روابط متقابل معافیت روادید دارند، در صورتی که از سال ۲۰۱۱ میلادی (بیش از چهارسال پیش) به یکی از کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان مسافرت کرده باشند و یا تابعیت دوگانه با هر یک از این کشور‌ها را داشته باشند، برای سفر به آمریکا باید روادید ورود کسب کنند.

همچنین تصریح شده که این محدودیت به مفهوم ممنوعیت از سفر به آمریکا نیست بلکه برقراری روند عادی دریافت روادید است که شامل مصاحبه شخصی با متقاضی و اطلاعات دقیق از هدف سفر به این کشور را شامل می‌شود.

رویکرد جدید ایالات متحده در مورد معافیت ویزایی، انتقادهایی را نیز در پی داشت، و از جمله دیوید اوسیلوان، سفیر اتحادیه اروپا و سفرای ۲۸ کشور اروپایی در آمریکا، در مورد پیامدهای مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا که محدودیت‌های تازه‌‌ای برای سفر بدون ویزا به آمریکا اعمال خواهد کرد، هشدار دادند.

بر اساس گزارش‌ها حاکی است که همه ساله حدود بیست میلیون تن بدون اخذ روادید به آمریکا سفر می‌کنند که بیش از سیزده میلیون تن از آنان اروپایی هستند.

در نامه‌ای که سفرای آلمان، اسپانیا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا نیز آن را امضا کرده‌اند، آمده است: این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا «بدون تمایز و در عمل، بر ۱۳ میلیون شهروند اروپایی که هرساله به آمریکا سفر می‌کنند، تأثیر خواهد گذاشت».

پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که مقررات ایالات متحده برای ورود «بدون دریافت ویزا در مبدأ» سخت‌تر خواهد شد تا مسافرانی که از ۳۸ کشور جهان براساس این توافق دو طرفه، وارد آمریکا می‌شوند، بهتر شناسایی شوند.

با این حال طرح مجلس نمایندگان در این مورد، سفر اتباع این ۳۸ کشور به آمریکا را در صورت سابقه سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان، و یا داشتن تابعیت دوم از یکی از این کشورها، مستلزم دریافت ویزا می‌داند.

موضوعی که از جمله با اعتراض اتباع آمریکایی داری تابعیت این کشورها، و از جمله آمریکایی‌های ایرانی‌تبار شده است.

XS
SM
MD
LG