لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

هشدار تلویحی هاشمی در مورد سلامت انتخابات مجلس و خبرگان


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ضمن هشدار تلویحی درباره سلامت انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفته است که «باندی» بودن تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو «قابل قبول نیست» و «سلامت نیروهای ناظر و مجری» برای مردم «جزو ضروری‌ترین چیز‌ها» است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۲۹ آذر، در روزنامه آرمان منتشر شده، همچنین «سالم» بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری را «ضروری‌‌تر» از انتخابات مجلس شورای اسلامی دانسته و گفته است اگر این انتخابات «قابل قبول نباشد، خدشه‌ای بر نظام اسلامی ما وارد می‌شود».

او ضمن اشاره تلویحی به شورای نگهبان ابراز امیدواری کرده «عقلانیتی حاکم شود که فضای خوب و امن حاضر را به جهت خیالات واهی نا‌امن نکنند و بگذارند هر چه مردم می‌خواهند، اتفاق بیفتد».

رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری ایران را «جزیره امن منطقه» خوانده و افزوده است «نباید این حالت را با ناراضی کردن افکار عمومی و مخصوصا جوان‌ها و تحصیلکرده‌ها به هم زنند و ناامن کنند. مسئولان نظارت هم این را درک می‌کنند و می‌دانند».

آقای هاشمی رفسنجانی با تأکید براینکه «تجاوز از قانون» در موضوع تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات «به هیچ‌وجه مناسب نیست، اضافه کرده که «الان خطرناک است که مردم را به روند اداره کشور مشکوک کنیم».

وی تأکید کرده «فکر نمی‌کنم دیگران هم اینقدر کوته‌بین باشند که به خاطر یک پست یا سمت، بیایند این آرامش را به هم بزنند».

پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، برخی از اعضای شورای نگهبان و اصولگرایان از احتمال رد صلاحیت اصلاح‌طلبان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ سخن گفته‌اند.

در همین حال برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اعلام کرده‌اند که اجازه تشکیل مجلسی مانند مجلس ششم با اکثریت اصلاح‌طلب را نخواهند داد.

در این زمینه علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، نیز در خرداد ماه امسال، تغییر مجلس اصولگرا به «مجلسی دیگر» را «تهدیدی برای مصالح نظام» و آرمان‌های آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای، خوانده بود.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، از «همه چهره‌های علاقه‌مند به خدمت به مردم» خواسته است که «در صحنه انتخابات حاضر شوند».

به حسن خمینی گفتم «نمی‌توانید بی‌طرف باشید»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در این مصاحبه با اشاره به شرایط منطقه، انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را «جزو حساس‌ترین انتخابات‌ها» در تاریخ جمهوری اسلامی خواند.

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به نقش مجلس خبرگان رهبری گفت که «سالم» بودن انتخابات این مجلس «می‌تواند ضروری‌‌تر» از انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد.

رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: «روابط مردم با رهبری صمیمی است و این در ادامه هم شدنی نیست، مگر اینکه انتخابات پرشور، فراگیر، همگانی و قابل قبولی با حضور اکثریت مردم اتفاق بیفتد و اگر قابل قبول نباشد، خدشه‌ای بر نظام اسلامی ما وارد می‌شود».

وی با اشاره به «دعوت رسمی» خود از حسن خمینی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری افزود: «به ایشان گفتم که نمی‌توانید بی‌طرف باشید و باید وارد شوید. البته بعضی از دوستانی که با ایشان کار می‌کنند، می‌گویند شما سیبل تخریب‌های سیاسی نشوید».

حسن خمینی اعلام کرده است که به صورت مستقل در انتخابات خبرگان شرکت می‌کند.

صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ رد شد. با این همه او اعلام کرده که در انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا خواهد شد.

در همین حال پس از اعلام کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و محمد موسوی بجنوردی برای انتخابات مجلس خبرگان و همچنین اعلام حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، تعدادی از امامان جمعه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی درباره راه یافتن افراد به گفته آنان «فتنه‌گر» به این دو مجلس هشدار دادند.

از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۲۰ آذر از شورای نگهبان خواسته بود که «بدون هیچ واهمه‌ای» کاندیداهای انتخابات را «تا زمانی که احراز صلاحیت درست نکرده» تأیید نکند.

از سال گذشته برخی از روحانیون محافظه‌کار و نزدیکان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره تلاش اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان هشدار داده‌اند.

از جمله احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در بهمن ۹۳، گفته بود که اصلاح‌طلبان موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی این مجلس نخواهند شد و این مجلس به گفته او «ولایی» خواهد ماند.

«رد درخواست رهبری برای بازگشت به نماز جمعه»

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که رهبر جمهوری اسلامی «چندبار» خواستار بازگشت او به نماز جمعه شده، اما او قبول نکرده است.

وی اضافه کرد: «الان هم مصلحت نمی‌دانم. فرض کنید همین هفته به نماز جمعه بروم و خیابان‌ها مثل آخرین خطبه پر شود. در آن شرایط فضا به گونه‌ای بود که محدودیت‌هایی ایجاد شد که جوابگوی آن همه مردم نبود».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که «براساس اطلاعات موثق» مطلع شده که «گروه‌های فشار» قصد داشته‌اند مراسم نماز جمعه احتمالی او را به هم بزنند.

وی اضافه کرد: «دیدم در این فضا نمی‌توانم آن خطیب جمعه‌ای باشم که حقایق را به صورت هفته‌ای به مردم بگویم. درآن طرف هم هستند افرادی که از من خوششان نمی‌آید. چون احساس می‌کردند خطبه‌های من خیابان‌ها را پر می‌کند».

اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین خطبه نماز جمعه خود در ۲۶ تیر ۸۸ خواهان آزادی دستگیرشدگان بعد از انتخابات، دلجویی از آسیب‌دیدگان و فراهم شدن فضایی برای بیان دیدگاه‌های مختلف در صدا و سیمای دولتی ایران شد.

در این نماز جمعه همچنین معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شعارهایی را سر دادند که نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و همچنین ضربات باتوم آن‌ها را متفرق کردند.

رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ایران سال گذشته درمصاحبه‌ای گفته بود که این ستاد و نیروهای امنیتی، آخرین نماز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ را «با چنگ و دندان» کنترل کرده‌اند.

آقای تقوی در فروردین سال ۹۲ نیز گفته بود که بازگشت اکبر هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه تهران منتفی است.

«جلوی اعتصاب غذای مهدی را گرفتم»

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت که فرزندش، مهدی، قصد داشته دراعتراض به «پخش» نشدن دادگاهش «اعتصاب غذای خشك» کند اما او جلوی اعتصاب غذایش را گرفته است.

مهدی هاشمی رفسنجانی ظهر روز يکشنبه ۱۸ مرداد، خود را برای سپری کردن حکم حبسش به زندان اوين معرفی کرد.

او پیش از این بارها خواستار پخش «کامل و بدون حاشیه» تمامی جلسات محاکمه‌اش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شده است.

XS
SM
MD
LG