لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

روسیه گزارش «عفو بین‌الملل» در مورد احتمال وقوع جنایت جنگی در سوریه را رد کرد


 ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه
ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه

وزارت دفاع روسیه گزارش سازمان عفو بین‌الملل در مورد کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی آن کشور در سوریه و احتمال وقوع «جنایات جنگی» را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، دوم دی ماه گفته است گزارش سازمان عفو بین‌الملل «حرف‌های تکراری و ساختگی» است.

سازمان عفو بین‌الملل، نخستین روز دی ماه در گزارشی گفته بود در حملات هوایی روسیه در سوریه دست‌کم ۲۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

به گفته این سازمان فرادولتی، برخی از حملات روسیه «مستقیما» به تجمعات غیرنظامیان یا مراکز مسکونی انجام شده و این رخدادها ممکن است مصداق «جنایت جنگی» باشد.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید «عفو بین‌الملل» قادر به اثبات حرف‌های خود نیست؛ «همه می‌دانند جهادیون سوری از یگان‌های متحرک، به خصوص با استفاده از تویوتاهای مجهز به ادواتی با کالیبرهای بزرگ استفاده می‌کنند».

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه هر یک از این خودروها، یگانی تاکتیکی به شمار می‌رود و از نظر نظامی انهدام آن موجه است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود گفته بود مقام‌های روس پس از برخی حملات انجام‌شده علیه غیرنظامیان، یا آنها را کلا تکذیب کرده‌اند یا سکوت اختیار کرده‌اند.

شمار کشته‌های غیرنظامی در پی حملات روسیه، در گزارش‌های دیگر حتی فراتر از رقمی‌ست که «عفو بین‌الملل» اعلام کرده است. در سه‌شنبه گذشته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، در گزارشی از کشته شدن دست‌کم ۷۱۰ غیرنظامی از زمان آغاز حملات روسیه در سوریه، طی سه ماه گذشته، خبر داده بود.

روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان دولت مرکزی سوریه به شمار می‌روند.

مسکو می‌گوید حملات هوایی ارتش روسیه علیه «حکومت اسلامی» (داعش) و «دیگر گروه‌های تروریستی» است.

اما در همان روزها و هفته‌های نخست، کشورهایی مانند آمریکا و سازمان‌هایی مانند «ناتو» گفته بودند عمده این حملات نه علیه گروه‌های افراطی که علیه شورشیانی که از حمایت غرب برخوردار هستند، انجام شده است.

XS
SM
MD
LG