لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

نخست‌وزیر عراق: پس از رمادی نوبت آزادی موصل است


حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، روز جمعه چهارم دی وعده داد که در پی بازپس‌گیری شهر رمادی از گروه حکومت اسلامی، نیروهای این کشور برای تسخیر موصل نیز اقدام خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای عبادی گفت نیروهای دولتی این کشور پس از آن‌که شهر رمادی را در غرب عراق از چنگ گروه حکومت اسلامی در آورند حمله به مواضع این گروه در شهر موصل را آغاز خواهند کرد.

نیروهای عراقی هفته گذشته با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا، حمله‌ گسترده‌ای را علیه مواضع گروه حکومت اسلامی برای بیرون راندن آنها از رمادی آغاز کردند.

رمادی که در ۱۱۰ کیلومتری جنوب بغداد واقع شده است اردیبهشت امسال با عقب‌نشینی ارتش عراق به تصرف گروه حکومت اسلامی در آمده بود.

این شهر مرکز استان عمدتا سنی نشین انبار است که در نواحی حومه بغداد تا مرزهای سوریه و اردن امتداد دارد.

نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای که از تلویزیون این کشور پخش شد تاکید کرد: «آزادی موصل با همکاری و اتحاد تمام عراقی‌ها پس از پیروزی در رمادی حاصل می‌شود».

فرمانده کل ارتش عراق روز دوم دی اعلام کرد تسخیر رمادی « ظرف چند روز» صورت می‌گیرد. با این‌حال مقام‌های عراقی می‌گویند روند این عملیات به دلیل کار گذاشتن تله‌های انفجاری در نواحی مختلف این شهر با کندی صورت می‌گیرد.

گروه حکومت اسلامی از اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی (حدود ۱۸ ماه پیش) بر موصل که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود تسلط یافت.

نخست‌وزیر شیعه عراق از هنگام روی کار آمدن کوشیده است با جلب حمایت سنی مذهبان این کشور، گروه حکومت اسلامی را از عراق بیرون براند.

XS
SM
MD
LG