لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

ملکشاهی: حذف اعدام قاچاقچیان نیازمند توافق ملی است


الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی
الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی

الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با قوانین مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران و هم‌چنین احتمال حذف مجازات اعدام برای آنها گفت که در این زمینه «بدون شک برخی قوانین نیاز به اصلاح دارد.»

این نماینده مجلس تأکید کرد: «واقعیت آن است که برای حذف اعدام از مجازات قاچاقچیان مواد مخدر باید یک توافق ملی صورت گیرد.»

میرهادی قره سید رومیانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، روز هفدهم آذرماه از تهیه و بررسی طرحی از سوی ۷۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی خبر داد که در صورت تصویب آن، برای قاچاقچیان مواد مخدر، مجازات حبس ابد جایگزین مجازات اعدام خواهد شد مگر برای افرادی که به صورت مسلحانه اقدام به قاچاق مواد مخدر کرده باشند.

در همین ارتباط اما، الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، روز شنبه پنجم دی در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»، گفت که «این طرح بسیار خام است و هنوز در کمیسیون از سوی کارشناسان بررسی نشده‌است.»

وی با اظهار این‌که «بدون شک برخی قوانین نیاز به اصلاح دارد» افزود که «طرح حذف اعدام از مجازات قاچاق مواد مخدر نیازمند چکش‌کاری در کمیسیون است.»

الهیار ملکشاهی تصریح کرد: «مواد مخدر پدیده فراملی است و به نظر می‌رسد باید علاوه بر قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه مجریه نیز اظهارات و بررسی‌های خود را نسبت به این موضوع ارائه کند.»

ادامه اجرای احکام اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و بازدارنده بودن چنین مجازاتی در ایران، طی سال‌های اخیر از سوی برخی کارشناسان و مقام‌های مسئول با تردید مواجه شده‌است.

پیشتر حسین میرمحمد صادقی، معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته بود اعدام نتوانسته‌است عامل بازدارنده‌ای برای جرایم مربوط به مواد مخدر باشد.

جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز در آذرماه سال ۱۳۹۳ اعلام کرده بود تنها با تغییر یک قانون می‌توان جلوی ۸۰ درصد از اعدام‌ها در ایران را گرفت.

همچنین براساس اظهارات نمایندگان مجلس ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با اصلاح و بازنگری قوانین مربوط به اعدام مجرمان مواد مخدر در مجلس یا ارائه لایحه‌ای از سوی قوه قضائیه برای تصویب آن در مجلس موافقت کرده‌است.

درحالیکه طرح حذف مجازات اعدام برای متهمین قاچاق مواد مخدر از سوی نمایندگان مجلس ارائه شده‌است سایت رسمی دادگستری استان هرمزگان روز یکشنبه ۲۹ آذر از اجرای حکم اعدام پنج «شرور مسلح» و «قاچاقچی مواد مخدر» در زندان مرکزی شهر بندرعباس خبر داد.

این اعدام‌ها در شرایطی به اجرا درآمده که هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای که ۸۱ کشور جهان به آن رأی مثبت دادند، در مورد وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده‌است.

براساس اعلام خبرگزاری فرانسه طی سال جاری میلادی دست‌کم ۸۰۰ نفر در ایران به اتهام‌های مختلف اعدام شده‌اند.

«قاچاقچیان مواد مخدر»، «سارقان مسلح» و کسانی که مرتکب قتل شده‌اند در صدر اعدام‌شدگان در ایران قرار دارند.

XS
SM
MD
LG