لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

بعیدی‌نژاد: عملیات پیچیده انتقال اورانیوم به روسیه به پایان رسید


حمید بعیدی‌نژاد
حمید بعیدی‌نژاد

مدیرکل امور سیاسی وزارت خارجه ایران می‌گوید عملیات «بسیار پیچیده» انتقال ۱۱ تن از ذخایر اورانیوم ایران، ضایعات و صفحات سوخت به روسیه، با کمک و هماهنگی روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و نروژ، «به پایان رسیده است».

پیش‌تن جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از اقدامات ایران برای انتقال بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده خود با غلظت کم، استقبال کرده بود.

این اقدامات بخشی از توافقات صورت‌گرفته میان تهران و شش قدرت جهانی در چهارچوب «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا این عملیات «طی دو ماه» در هماهنگی با روسیه و قزاقستان انجام شده و نروژ و جمهوری آذربایجان نیز در اجرای آن نقش مهمی داشته‌اند.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران، در صفحه اینستاگرام خود نوشته «مجموع ۱۱ تن» از «ذخیره اضافی اروانیوم غنی‌شده، ضایعات مربوط به صفحات اورانیوم و صفحات سوخت تولیدشده» به روسیه فروخته شد و معادل آن «۱۹۷ تن کیک زرد» خریداری شده است.

پیش از این علی‌اکبر صالحی نیز از فروش «حدود ۱۱ تن اروانیوم غنی‌شده مازاد» به روسیه و دریافت «۲۰۰ تن کیک زرد» خبر داده بود.

اکسید اورانیوم غلیظ‌شده که به طور عموم از آن برای تهیه سوخت راکتور هسته‌ای استفاده می‌شود، کیک زرد نام دارد.

بنا بر گزارش‌ها از ایران، «برجام» از ایران می‌خواهد تا ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به جز ۳۰۰ کیلوگرم، به روسیه انتقال دهد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای بعیدی‌نژاد «کیک زرد» خریداری‌شده از قزاقستان و روسیه را «مرغوب‌ترین نوع حجم واردات» از این دست به ایران عنوان کرده است.

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران، واردات کیک زرد از این دو کشور، برای نخستین‌بار پس از انقلاب بهمن ۵۷ صورت می‌گیرد؛ آخرین واردات کیک زرد، پیش از انقلاب و از آفریقای جنوبی انجام شده بود.

وزیر خارجه آمریکا هفتم دی ماه در بیانیه‌ای گفته بود با انتقال اوارنیوم غنی شده ایران به روسیه، «زمان گریز» ایران از دو تا سه ماه، به شش تا ۹ ماه افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG