لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۰

حمله «افراد خودسر» به سفارت عربستان در تهران


به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان، تجمع اعتراضی در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار شده است و به گفته پلیس تهران شماری از «افراد خودسر» با ورود به این سفارت، به ساختمان آن خسارت وارد کرده‌اند.

عربستان روز شنبه ۱۲ دی ماه شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه را به همراه ۴۶ نفر دیگر اعدام کرد.

اعدام شیخ نمر واکنش‌های گسترده‌ای را در بین مقام‌های سیاسی و مذهبی ایران در پی داشت و تجمع‌های اعتراضی در تهران و مشهد در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، حسین ساجدی، رئیس پلیس تهران گفته است: «حوالی ساعت ۲۲:۲۰ شنبه شب عده‌ای از نیروهای خودسر رو به روی سفارت عربستان تجمع کرده و مدتی بعد اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت ساختمان سفارت کردند.»

رئیس پلیس تهران همچنین گفته است که مهاجمان با ورود به سفارت عربستان، خسارت‌هایی به ساختمان این سفارتخانه وارد کردند.

وی اضافه کرده، «عده قلیلی» وارد سفارت شدند که مأموران پلیس اقدام به خارج کردن این افراد کردند، و «تعدادی از نیروهای خودسر حمله‌کننده به سفارت دستگیر شدند».

به گفته رئیس پلیس تهران در حال حاضر اوضاع در اطراف سفارت عربستان آرام است.

حمله به کنسولگری عربستان در مشهد

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است به رغم حضور پرتعداد نیروهای انتظامی تجمع‌کنندگان در مشهد با پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا به کنسولگری عربستان حمله کردند.

خبرگزاری مهر گزارش داده است: «با وجود ایجاد دیوار حفاظتی توسط فنس‌های آهنی به ارتفاع چهار متر که توسط نیروهای انتظامی برای جلوگیری از نزدیک شدن متعرضان در مجاورت کنسولگری حادث شده بود، اما معترضان از این دیواره‌ها بالا رفته و پرچم این کنسولگری را پایین کشیدند».

این گزارش اصافه کرده است که حمله مهاجمان با مواد آتش‌زا باعث شد تا بالکن یکی از طبقات این کنسولگری به آتش کشیده شود و شیشه‌های این مجنمع بر اثر پرتاب سنگ شکسته شود.

این در حالی است که وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه با احضار سفیر ایران در ریاض این کشور را مسئول تأمین امنیت سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد دانسته بود.

وزارت خارجه عربستان سعودی در یادداشتی به سفیر ایران اعلام کرده بود که دولت ایران برپایه توافقنامه‌ها و قوانین بین‌المللی، مسئول تأمین امنیت سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد است و همچنین ایران در برابر حفاظت از جان کارکنان سفارت و کنسولگری در برابر هرگونه اعمال خشونت‌آمیز مسئول است.

در خواست برای جلوگیری ازتجمع

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد شده است.

به گزارش ایسنا، حسین جابر انصاری گفته است: «وزارت امور خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرده است: «پلیس دیپلماتیک مسئولیت برخورد با هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک متعلق به عربستان سعودی را بر عهده دارد و بر اساس وظایف ذاتی خود برای حفظ نظم عمومی و اعاده امنیت این اماکن اقدام می‌کند.»

XS
SM
MD
LG