لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

دادگاه به مهاجمان به علی مطهری در شیراز حکم تعلیقی داد


بر اساس اظهارات وکیل علی مطهری، دادگاه بررسی‌کننده حمله به این نماینده مجلس در شیراز، برای حمله‌کنندگان به او و نیز دو مدیر دانشگاه شیراز، احکام تعلیقی در نظر گرفته، و دبیر تشکل دعوت‌کننده از او را به یک میلیون تومان جریمه محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا مصطفی ترک همدانی، روز یکشنبه ۱۳ دی، در تشریح این موضوع گفت که دادگاه شش نفر از حمله‌کنندگان به علی مطهری، «به اتهام اخلال در نظم عمومی و توهین و تخریب عمومی» به دو سال حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم کرده اما این حکم «دو سال تعلیق دارد».

آقای ترک همدانی، همچنین گفته است که دو حمله‌کننده دیگر به موکلش، به دلیل «توهین» به چهار و نیم ماه حبس و ۳۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند که برای این دو متهم نیز «یک سال تعلیق حکم صادر شده است».

در احکام «تعلیقی»، اگر متهم در مدت تعیین‌شده توسط دادگاه به دلیل جرم مشابه دیگری محکوم نشود، حکم صادره اجرا نخواهد شد.

یک میلیون تومان جریمه برای «زمینه‌سازی سخنرانی»

بر اساس این گزارش، دانشجوی دعوت‌کننده از آقای مطهری، به جرم «معاونت در امتناع از دستورات و قوانین دانشگاه از طریق دعوت علی مطهری و زمینه‌سازی برای سخنرانی» به یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

وکیل مدافع آقای مطهری همچنین خبر داده است که دو نفر از مدیران دانشگاه به دو سال انفصال از خدمت محکوم شده‌اند که حکم یک نفر از آنها نیز با دو سال تعلیق همراه است.

بر اساس گزارش‌ها دادگاه این مدیران دانشگاه شیراز را به دلیل اجرا نکردن مصوبه شورای تأمین شیراز محکوم کرده است.

این در حالی است که آقای مطهری و وکیلش پیش از این اعلام کرده بودند که خود از مقام‌های دانشگاه شیراز شکایتی ندارند، و شورای تأمین شیراز نیز مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت سخنرانی آقای مطهری نداشته است.

پیش از این اعلام شده بود علاوه بر هشت متهم پرونده که حمله‌کنندگان به علی مطهری بودند، رئیس و معاون دانشگاه شیراز و دبیر تشکل دانشجویی دعوت‌کننده از او نیز جزو متهمان هستند.

علی مطهری در ۱۸ اسفند ۹۳، برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود که در فرودگاه «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌وشتم» قرار گرفت و در ‌‌نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

وی پیش از این تلویحاً برخی از مهاجمان به خود را وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کرده‌ بود.

آقای مطهری همچنین اعلام کرده بود که حمله‌کنندگان به او در شیراز، «دستور سازمانی» داشته‌اند و خواستار محاکمه «آمران و دستوردهندگان» حمله به خود شده بود.

سه‌شنبه ۱۹ آبان چهارمین و آخرین جلسه دادگاه حمله به آقای مطهری برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG