لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

کره شمالی: یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کردیم


کیم جونگ‌اون در میان گروهی از فرماندهان ارشد کره شمالی
کیم جونگ‌اون در میان گروهی از فرماندهان ارشد کره شمالی

کره شمالی ساعاتی پس از ثبت زمین‌لرزه‌ای در نزدیکی یک تاسیسات هسته‌ای خود، اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را «با موفقیت» آزمایش کرده است.

آمریکا گفته‌است به «تحریکات» هسته‌ای کره شمالی واکنشی مناسب نشان می‌دهد.

تلویزیون دولتی کره شمالی ظهر ۱۶ دی‌ماه اعلام کرد «بر اساس اراده راهبردی حزب کارگران (حزب حاکم بر کره شمالی)، در ساعت ۱۰ بامداد ششم ژانویه ۲۰۱۶، نخستین بمب هیدروژنی کشور با موفقیت آزمایش شد».

در بیانیه رسمی حکومت پیونگ‌یانگ آمده است، کره شمالی تا زمانی‌که آمریکا به «خصومت‌های» خود پایان ندهد، از برنامه اتمی‌اش دست برنمی‌دارد.

کره شمالی می‌گوید همچون کشوری «مسئولیت‌پذیر» رفتار کرده و تا وقتی‌ تمامیت ارضی‌اش به خطر نیافتد، از جنگ‌افزار هسته‌ای خود استفاده نخواهد کرد.

کاخ سفید آمریکا می‌گوید به حمایت و دفاع از متحدان و هم‌پیمانان خود در منطقه ادامه خواهد داد. دولت آمریکا تاکید کرده هنوز در حال بررسی گفته‌های کره شمالی در مورد آزمایش اخیر است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، پس از اعلام رسمی انجام آزمایش هسته‌ای جدید کره شمالی گفته است ژاپن واکنشی قوی به آن نشان خواهد داد.

آقای آبه گفته است کشورش تحت هیچ شرایطی با این آزمایش نظامی مدارا نخواهد کرد.

دولت کره جنوبی نیز گفته آزمایش جدید «چالشی جدی» برای صلح جهانی‌ست.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده که نیروهای نظامی آن کشور بر آماده‌باش خود در رصد فعالیت‌های کره شمالی افزوده‌اند.

بمب هیدروژنی از انواعی‌ست که به آن «گرماهسته‌ای» می‌گویند و بسیار قوی‌تر از بمب‌های هسته‌ای تک‌مرحله‌ای‌ست.

«آزمایش هسته‌ای چهارم»

صبح روز ۱۶ دی‌ماه به وقت پکن، خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، اعلام کرد که در منطقه‌ای از کره شمالی، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۴.۹ ریشتر، در عمق صفر کلیومتری سطح زمین رخ داده است.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، گفت منطقه جغرافیایی اعلام‌شده در مورد زمین‌لرزه، در نزدیکی یک تاسیسات آزمایشی هسته‌ای در کره شمالی است؛ تاسیسات پونگیه‌ری که گفته می‌شود آزمایش‌های هسته‌ای در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ نیز در آن رخ داده است.

ساعتی پس از این وقایع، یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت از نظر توکیو این احتمال وجود دارد که زمین‌لرزه ناشی از آزمایش هسته‌ای بوده است.

خبرگزاری یون‌هاپ به نقل از مقام‌های اطلاعاتی کره جنوبی گفته است پیونگ‌یانگ مقام‌های چین یا آمریکا را در جریان انجام «آزمایش احتمالی» نگذاشته بود.

آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در فوریه سال ۲۰۱۳ انجام شد.

پیونگ‌یانگ به خاطر پی‌گیری برنامه‌های نظامی هسته‌ای خود تحت تحریم‌های شدیدی قرار دارد. با روی کار آمدن کیم‌ جونگ‌اون، پاکسازی‌هایی نیز داخل دستگاه حاکم صورت گرفته که بنا بر عمده تحلیل‌ها، ناشی از جنگ قدرت میان رهبر جوان، و گروهی از سیاستمداران قدرتمند باقی‌مانده از زمان پدر او هستند.

کیم جونگ‌اون طی سال‌های گذشته دست به انجام برخی آزمایش‌های نظامی نیز زده است که با واکنش‌های گسترده کشورهای منطقه و جهان روبه‌رو شده است.

از نظر سیاسی، چین نزدیک‌ترین کشور به کره شمالی به شمار می‌رود، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که طی سال‌های گذشته این روابط با برخی تنش‌ها روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG