لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

جیبوتی با ایران قطع رابطه کرد


رئیس جمهور جیبوتی، اسماعیل عمر گِله
رئیس جمهور جیبوتی، اسماعیل عمر گِله

بنا بر گزارش العربیه، جیبوتی روابط دیپلماتیک خود با ایران را روز چهارشنبه، ۱۶ دی ماه، قطع کرد. اردن نیز روز چهارشنبه سفیر ایران در این کشور را به وزارت خارجه احضار کرد.

پیشتر درپی قطع رابطه عربستان با ایران، جیبوتی بیانیه‌ای تندی علیه حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد صادر کرده بود.

جیبوتی کشوری بسیار کوچک با مساحت حدود ۲۳ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود ۸۲۰ هزار نفر است.

این کشور، به دلیل موقعیت جغرافیایی، کشوری استراتژیک محسوب می‌شود که در شمال‌شرق آفریقا، کنار خلیج عدن و دریای سرخ قرار دارد. آمریکا و فرانسه دارای پایگاه‌های نظامی مهمی در این کشور هستند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، در سال ۱۳۸۷ به جیبوتی سفر کرد و خبرگزاری ایرنا از «امضای چندین موافقت‌نامه مهم اقتصادی و تجاری» در این سفر خبر داد.

احداث مرکز فنی و حرفه‌ای در جیبوتی، اعطای وام به بانک‌های این کشور و ارائه بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان جیبوتی در ایران ازجمله سندهای امضا شده بودند.

هفت‌ماه بعد که منوچهر متکی، وزیر خارجه وقت به جیبوتی سفر کرد، مشخص شد که ایران احداث ساختمان مجمع ملی (پارلمان) جیبوتی را نیز عهده‌دار شده است.

در روزهای اخیر، در اعتراض به حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان، بحرین و سودان رابطه دیپلماتیک با تهران را قطع کردند. کویت سفیر خود را از ایران فراخواند و امارات رابطه دیپلماتیک خود را با ایران کاهش داد.

تنش بین روابط ایران و کشورهای عربی منطقه، در پی شدت گرفتن اعتراضات به اعدام روحانی شیعه نمر باقر النمر توسط عربستان سعودی، حمله گروهی به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران افزایش یافته است.

احضار سفیر ایران در اردن

در همین حال، خبرگزاری دولتی اردن خبر داده است که مقام‌های وزارت خارجه این کشور، سفیر ایران را در اعتراض به حمله اخیر به سفارت عربستان در تهران احضار کرده‌اند.

این خبرگزاری همچنین گزارش داده که در جریان این احضار، اردن به آنچه دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی نامیده شده، اعتراض کرده است.

سفیر ایران در عربستان سعودی همراه با ۵۴ نفر از دیپلمات‌های ایرانی روز چهارشنبه به تهران بازگشتند.

عربستان روز دوشنبه از قطع رابطه با ایران خبر داد و به دیپلمات‌های ایرانی ۴۸ ساعت فرصت داد تا خاک عربستان را ترک کنند.

مقامات ایرانی از جمله حسن روحانی، ریس جمهور ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان را محکوم کردند.

حسن روحانی در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی شد.

XS
SM
MD
LG